Hlavní obsah

Růst a vývoj digitální distribuce

Novinky, www.aktivcommunication.cz

Pokud jsme si v minulosti chtěli zakoupit hru, museli jsme se vydat do obchodu, hru zakoupit, vrátit se domů, kde jsme hru rozbalili a nainstalovali. Dnes již nic takového není třeba a největší zásluhu na tom mají dva bývali zaměstnanci Microsoftu.

The Future of Digital Distribution

Článek

Gabe Newell a Mike Harrington založili v roce 1996 společnost Valve Corporation, kde chtěli zúročit své zkušenosti a vydat se vlastní cestou. Jejich první projekt nebylo nic menšího, než legendární hra Half-Life, ale nás bude pro tentokrát zajímat až jeho modifikace Counter Strike 1.6. Při betatestování se poprvé objevil klient Steam, který sloužil pro distribuci patchů a sdružování komunity. Tento klient se osvědčil natolik, že pokračování hry Half-Life mělo již aktivaci přes Steam povinnou i při zakoupení krabicové verze a odstartovala se tak éra digitální distribuce her po celém světe. Steam dnes již není jediný, na trhu se postupně objevilo několik dalších platforem jako je Origin, Uplay a spousty dalších, ale se svými 75 milióny účty je stále dominantou na poli s digitální distribucí her.

V České republice datujeme vstup na tento trh od roku 2009, kdy se objevil první herní eshop s digitální distribucí MMOBoost.cz. Požádali jsme Ing. Ondřeje Rychtáře, zakladatele a bývalého majitele MMOBoost.cz, o pár slov k začátkům digitální distribuce u nás.

“Začátky byly veselé, zákazníci často nerozuměli tomu, že jim žádná krabička s dvd nedorazí, ptali se, jestli se objednávka zdržela na poště a zaslaný aktivační klíč ke hře zcela ignorovali. Také lidé často nevěřili, že je vše bezpečné a legální, museli jsme budovat důvěru k digitální distribuci pomalu a pečlivě, dnes je naštěstí vše již mnohem lepší a zákazníci si na tento způsob nákupu zvykli a oblíbili si ho.”

MMO Boost

MMOBoost byl první, ale o největší BOOM a rozšíření digitální distribuce u nás se postaral jeho přímý konkurent eshop Key4you.cz, který vsadil na prozákaznický přístup. Na rozdíl od mnoha projektů, které má na starost jediný člověk, věnující se obchodu ve volném čase, Key4you.cz vsadil na klasický model, kde se investovaná energie do služeb vyplatí, proto nabízí online chat poradnu, která je dostupná 15 hodin denně od 8 do 23 hodin, v tuto pracovní dobu můžete zavolat zdarma i na zelenou linku a poradit se o své objednávce a to jak ve všední dny, tak i  svátky a ve zkrácené době i o víkendech. Obchod myslí také ale na zákazníky, kterým se digitální distribuce zamlouvá, ale přesto by chtěli alespoň pár svých nejoblíbenějších krabiček od her vlastnit. Právě pro ně připravuje specializovaný internetový obchod, kde si budou moci za příjemnou cenu koupit pouze krabičku s dvd a manuálem, již však bez aktivačního klíče. Brzy bude tento obchod spouštěn na doméně Jenkrabice.cz či na jeji slovenské variaci lenkrabice.sk a jeho přípravu můžete sledovat na facebook.com/jenkrabice

MMO Boost

S rostoucí popularitou digitální distribuce her se pochopitelně rozšiřuje i počet obchodů, které se na ní soustředí. Za většinou z nich stojí právě Ing. Ondřej Rychtář, zakladatel MMOBooost.cz a jednatel společnosti Aktiv Communication, která těmto obchodům poskytuje své know how a technické zázemí. Na otázku jak to bude s digitální distribucí do budoucna nám odpověděl, že se určitě máme na co těšit a jako bonus přidal jednu zákulisní informaci: Již brzy bude otevřen nový slovenský eshop HramHned.sk, který rozvíří vody digitální distribuce u našich sousedů.

Výběr článků

Načítám