Podle odhadů společnosti CEBIA je v českých autobazarech až 42 % vozů s upraveným počtem kilometrů. Jaké jsou příčiny tohoto jevu?

Upravený počet najetých kilometrů patří mezi nejčastější podvody na trhu. Automobil s nižším počtem kilometrů je pro zákazníky lákavější nabídkou a z hlediska prodejce i lépe prodejným zbožím za vyšší cenu.

Tachometr totiž překvapivě není cejchovaným měřidlem a jeho přetočení není dosud v České republice považováno za trestný čin. Z těchto důvodů se s upraveným tachometrem může zákazník setkat poměrně často, i když čtyřicet procent ojetých vozidel považuji za trochu nadsazené.

Jak se kupující může tohoto podvodu při výběru vozidla vyvarovat?

V první řadě doporučuji nakupovat u silného prodejce s kvalitním zázemím. Samozřejmostí by měla být doložitelná plná servisní historie vozu, včetně záznamu o navazujících odečtech stavu kilometrů. Doporučuji proto upřednostnit nákup automobilů u prodejců, kde jsou tyto informace k dispozici. Především se jedná o odprodej vozů z ukončeného operativního leasingu.

Nadstandardní péče o vozový park klienta je zde běžnou součástí nejen smluvního vztahu, ale zohledňuje právě i následný prodej vozů po ukončení leasingové smlouvy. Jednoduše řečeno – čím lépe se o pronajaté vozy leasingová společnost stará, tím lépe se je následně podaří prodat.

Na jaké části automobilu  by se měl kupující při pochybnostech o skutečném počtu najetých kilometrů zaměřit?

Nákup automobilu by neměl být impulsivním rozhodnutím. Jedná se o jednu z největších investic v běžném životě a je nanejvýš vhodné si zkontrolovat, co vlastně kupujete. Někdy i rychlá vizuální kontrola odhalí jasné nesrovnalosti. V případě pochybností o stavu tachometru se především se jedná o opotřebování jednotlivých prvků.

Silně ohmataný volant a sešlapané pedály vozu příliš nenasvědčují nízkému počtu najetých kilometrů, stejně jako špatný stav čalounění a mechanických prvků v interiéru vozidla. Prověření automobilů u renomovaných společností, které tuto službu nabízejí, je jistě správný krok, ale není bez komplikací.

Centrální registr všech automobilů na trhu prostě neexistuje a často je nutné získávat konkrétní informace od autorizovaného zastoupení značky. Problematická situace je zejména u dovozů ze zahraničí.

Jaké zkušenosti s tímto problémem stočených kilometrů máte u vás v Centru ojetých vozů společnosti ALD Automotive?

V případě automobilů, které nabízí naše Centrum ojetých vozů, toto riziko zcela odpadá. Specializujeme se právě na následný prodej vozů z ukončených leasingových smluv. Jedná se tedy o vozidla, která jsou v majetku naší společnosti od samotného uvedení do provozu a známe je tedy doslova ne od prvních krůčků, ale od prvních kilometrů.

Navíc každá servisní oprava a faktura je schvalována majitelem vozu, tedy v tomto případě ALD Automotive. Jsem proto rád, že v Centru ojetých vozů můžeme nabízet k prodeji kvalitní automobily s úplnou a doložitelnou historií. Nemusíme se tak zatěžovat řešením reklamací a naši zákazníci se na nás s důvěrou znovu obracejí.