Hlavní obsah

Přímý prodej – jak nenaletět podvodníkům

Buďte připraveni, až u vašich dveřích zazvoní podomní prodejce. Povíme vám, jak rozeznat podvodníka od člověka, který vám přišel ušetřit peníze či nabídnout skutečný produkt. Jaké společnosti využívají různé formy přímého prodeje a proč?

Energie

Článek

V posledních měsících jsou stále častější zprávy o klamavém jednání obchodníků v přímém prodeji, někdy též zvaných podomní prodejci. Zdánlivě nejrozšířenější je tento jev v oblastech prodeje elektrické energie a zemního plynu. Tzv. alternativní dodavatelé se snaží především touto formou prodeje získat zákazníky dominantních dodavatelů. Možnost oslovit široké portfolio potenciálních zákazníků s nabídkou nižší ceny energií spolu s poskytnutím individuálního poradenství jsou hlavní důvody pro tuto formu prodeje. Tento způsob prodeje se však dá velmi těžko zajistit z interních zdrojů. Proto si většina alternativních dodavatelů smluvně najímá externí získatelské sítě. Než však takovou síť pustí na trh pod svým jménem investuje nemalé peníze do vzdělání a tréninku jejích obchodních zástupců.

Dominantní dodavatelé si obvykle snahu o přetahování vlastních klientů nenechávají líbit. Na řadu pak přichází paušální diskreditace alternativních dodavatelů, jejich nabídky a rovněž způsobu získávání zákazníků. Rozdíly mezi jednotlivými alternativními dodavateli jsou však obrovské. Své o tom ví i obchodní ředitel X Energie Zdeněk Mráz: „My v X Energii jsme si dali za cíl získávat naše zákazníky poctivě. Nechceme kvantitu povyšovat nad kvalitu. I díky tomu se nám tak daří. Zákazníci vlídný přístup, který je pro nás zcela přirozený, oceňují.“

Právě X Energie patří mezi nejserióznější  alternativní dodavatele energií. Ctí morální a etické principy zakotvené v normě etického kodexu, kterým se musí bezpodmínečně řídit všichni její externí obchodní partneři. V případě zjištění závažného pochybení ze strany externích obchodních zástupců společnost postupuje naprosto nekompromisně. Okamžité ukončení spolupráce a aktivní součinnost s orgány činnými v trestním řízení jsou pouze začátkem. „Jakýkoliv podnět od zákazníků či regulačního úřadu pečlivě prošetřujeme a zákazníka se závěrem šetření vždy seznámíme. Tyto případy se nám však daří eliminovat ihned v počátku. Každému zákazníkovi po podpisu smlouvy telefonujeme a zjišťujeme, zda byl spokojen s jednáním obchodního zástupce a ověřujeme, zda souhlasí se změnou dodavatele.“ dodává Mráz.

Dodavatele elektrické energie za loňský rok změnilo celkem 448 860 klientů, což je téměř dvojnásobek proti roku 2010. U zemního plynu změnilo dodavatele 361 941 odběratelů, tedy více než čtyřnásobek předloňského roku.

Výběr článků

Načítám