Co nejvyšší užitečná hmotnost při solidní robustnosti, vysoká průchodnost terénem, kompaktní rozměry a hlavně naprostá spolehlivost jsou dnes ve stavebnictví základními požadavky na moderní vozidla jak pro přímou práci na staveništi, tak při jeho obsluze. Vozidla Avia kombinaci těchto požadavků tradičně plní již standardní verzí dvanáctitunového podvozku, pohon čtyř kol je tak jen logickým doplněním stávajících výhod pro zlepšení jízdních vlastností na nezpevněných cestách.

„Bylo by však mylné domnívat se, že Avie s pohonem všech kol najde uplatnění pouze v náročných podmínkách mimo cesty. Jízdní rychlost vozu na první převodový stupeň se může pohybovat již v rozmezí 2-3 km/h při stabilních otáčkách motoru, což představuje nespornou výhodu v celé řadě uplatnění komunálních služeb, například při zajišťování průjezdnosti v zimním období nebo při úklidu či kropení silnic,“ vysvětluje výhody letošní novinky v sortimentu nákladních vozů Avia Radim Paiger, šéf prodeje AALM pro Evropu a Turecko.

Avia prošla od poslední změny majitele v roce 2006 obdobím náročného procesu integrace do globálních plánů indické společnosti Ashok Leyland Ltd., která je součástí a vlajkovou lodí „obří“ skupiny HINDUJA Group, globální holdingové společnosti, která kromě automobilového průmyslu podniká i v dalších oblastech. Ashok Leyland je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel a autobusů – jen v loňském roce vyrobil celkem 94 000 vozidel! Díky této spolupráci se z lokálního výrobce nákladních vozidel pro střední a východní Evropu stala Avia v posledních letech globální značkou - Ashok Leyland pomohl Avii nejen překonat odbytovou krizi v letech 2008-2009, ale ve společných projektech jí otevírá zcela nové trhy, které i ostatní západní výrobci vnímají jako velmi perspektivní.

Novinka v nabídce, Avia D120 4x4, potvrzuje jasný směr v rozvoji produktového portfolia společnosti AALM – vozidla šitá na míru požadavkům zákazníků z těch nejnáročnějších oborů využívajících nákladní vozidla pro svoji činnost. Robustní poháněná přední náprava dodávaná českým výrobcem disponuje již v základu uzávěrkou diferenciálu. Ve spojení se sériově dodávanou uzávěrkou zadní nápravy tak vozidlo bez problémů zvládá rozjezd i v tom nejnáročnějším terénu. Rozvodovka Praga 2P150 umožňuje volbu pohonu všech kol nebo jízdu v základní konfiguraci s pohonem 4x2. Po připojení pohonu přední nápravy rozděluje hnací sílu v poměru 50:50 mezi obě nápravy a to s redukovaným terénním převodem 1,93. Jednoduchou, zároveň však vysoce spolehlivou konstrukci tohoto řešení oceňují významní zákazníci především z oblasti správy distribuční soustavy elektrické energie. Ti využívají první vozy Avia 4x4, které sjely z výrobní linky v pražských Letňanech, pro údržbu vedení vysokého napětí vedoucí často velmi těžko přístupným terénem.

Vozy Avia si drží dobrou pozici na domácím trhu. Za výrazné podpory nového majitele se také společnosti podařil jak návrat na tradiční trhy ve střední a východní Evropě, které Avia v minulosti opustila, tak vstup na zcela nové trhy v západní Evropě. Automobily Avia jsou díky optimalizovaným rozměrům vozidla jako celku i kabiny velmi kompaktní, navíc jsou variabilní a jednoduchost konstrukce přináší značnou odolnost a vysokou spolehlivost. Díky kombinaci pozinkovaného plechu s kataforicky nanášeným primárním lakem, plničem a krycím lakem snese kabina srovnání s karoseriemi osobních vozů.

„Propojení produktového portfolia Avia a Ashok Leyland odpovídá novému trendu v automobilovém průmyslu, který odstartovala poslední globální krize. Tlak na snížení jak výrobních, tak provozních nákladů vozidel roste a jedinou odpovědí na tuto poptávku v celosvětovém měřítku může být spojení západních technologií a výrobních i obchodních kapacit rychle rostoucích trhů v Asii a Jižní Americe. Výsledkem spolupráce pak bude nabídka kvalitních a současně dostupných a ekonomicky velmi efektivních vozidel pro zákazníky z celého světa,“ představil dlouhodobé plány člen nejužšího vedení a prokurista společnosti Avia Ashok Leyland Motors s.r.o. Tomáš Jiřička.

Nákladní automobily se v Letňanech vyrábějí od roku 1946, přičemž česká společnost Avia byla založena už v roce 1919 a ze začátku se orientovala na výrobu letadel a leteckých motorů. Vysoká kvalita výroby, jež je pro Avii typická, měla hlavní zásluhu na jejím úspěchu nejenom v zemích dřívější RVHP, ale také na trzích severní Afriky. „Avia se za posledních 65 let vždy držela osvědčeného modelu – vyrábět auta co nejjednodušší konstrukce bez zbytečné elektroniky, s výjimečnou robustností pro extrémní odolnost a spolehlivost i v těch nejnáročnějších podmínkách. Dnes navíc v letňanském závodě vyrábí moderní vozy Euro 5, které se mohou směle rovnat s konkurencí největších evropských výrobců, Avia je velmi daleko i v oblasti podpory elektromobility – v USA jezdí stovky elektromobilů Smith Electric s podvozky a kabinami z Letňan.“

Více zde.

Avia Ashok Leyland Motors s.r.o.