Tato skutečnost může být dána i tím, že česká legislativa nikterak neupravuje obchod s ojetinami, a tak si v podstatě každý může z ciziny dovézt vozidlo po těžké havárii, neodborně jej opravit a s velkým ziskem prodat – nejčastěji prostřednictvím inzerátu v novinách. Podle Svazu dovozců automobilů bylo jen za první tři měsíce letošního roku dovezeno ze zahraničí 40 495 ojetých automobilů, přičemž plných 32 % z nich (12 958 kusů) bylo starších 10 let. Jednoduchou matematikou tak lze odvodit, že každoročně přibývá v České republice asi 52 000 vozidel, která jsou starší než 10 let. Co z toho vyplývá?

Například to, že na silnicích každodenně potkáváme vozy, jejichž technický stav, úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti a také množství produkovaných emisí nemusí odpovídat současným standardům. Vozy vyráběné před deseti a více lety například nemívaly více než 2 airbagy, u vozů nižší kategorie nebylo ABS, o ostatních bezpečnostních systémech ani nemluvě. Dalším rizikem je to, že vozy provozované například v Německu mají průměrný roční nájezd kilometrů kolem 35 tisíc. U vozidla ve stáří deseti let by tak na tachometru měla svítit hodnota oscilující kolem čísla 350 000 km. Takové vozy ale v inzerátech nenajdete. Všechny inzerované mají totiž najeto maximálně 200 tisíc kilometrů.

Že je situace okolo ojetých automobilů opravdu vážná, potvrzuje i ředitel Rehabilitačního ústavu v Kladrubech ing. Josef Hendrych: „Celých 11 % pacientů, kteří se léčí v našem rehabilitačním ústavu, jsou oběti dopravních nehod. Někteří doplatili na svoji nerozvážnost a riskantní způsob jízdy, velké množství našich pacientů ale zradil technický stav jejich vozidla.“ Co však dělat, jestliže si chceme koupit ojetý vůz a vyvarovat se nákupu takového automobilu, který by mohl kvůli svému technickému stavu ohrožovat naše zdraví?

Možnou odpověď dává Tomáš Svoboda, obchodní ředitel druhého největšího českého autobazaru (denně v nabídce 1000 vozů, pozn. aut.) Auto ESA: „Nákup ojetého vozidla není mnohdy vůbec špatná cesta k získání kvalitního automobilu. Na trhu je hodně kvalitních a prověřených ojetin. Je ale potřeba vědět, kde takové prověřené vozidlo koupit a jak jej poznat. Mnoho zákazníků přitom dává bohužel všechny obchodníky s ojetými automobily do jednoho pytle, ať už je to autobazar se stovkami prověřených vozů nebo oplocená zahrádka u silnice, kde je všehovšudy pět zaprášených aut,“ říká Svoboda a pokračuje: „Rozdíly mezi autobazary jsou přitom neskutečné. Velké a seriózní autobazary investují milionové částky do servisního zázemí a do technologií, které prověří nejen původ vozu, ale i to, zda byl vůz havarovaný nebo zda má skutečně najeto tolik kilometrů, kolik deklaruje prodávající. Proto důrazně doporučuji vybírat tam, kde nabízejí prověřená vozidla a garantují jejich původ a správnost VIN. Dále rozhodně vybírat v autobazaru, který má vlastní servisní zázemí, kde si může zákazník vozidlo v klidu prohlédnout klidně i s pomocí vlastního odborníka. Ty nejserióznější autobazary pak navíc nabízejí i výměnu vozu zdarma bez udání důvodu nebo možnost prohlídky vozu v autorizovaném servisu ještě před vlastní koupí.“

Koupě vozu tzv. na ulici od neprověřené fyzické osoby nebo i od malého dovozce ojetin ze zahraničí se proto jeví být značně rizikovou. Své o tom ví i Stanislav Berkovec, známý moderátor a účastník Rallye Dakar, který k situaci vozového parku na českých silnicích říká: „Nerozumím tomu, proč může každý ze zahraničí přivézt a následně prodat vrak. To by měla česká legislativa rozhodně upravovat a také tlačit na obchodníky s ojetými vozy, aby dodržovali předem dané standardy.“ Standa Berkovec, který se mimo jiné podílí i na aktivitách Besip Teamu, zároveň dodává svoji zkušenost s nákupem auta v autobazaru: „Před nějakou dobou jsem kupoval ojetou dodávku v Auto ESA. Mimo jiných věcí mě opravdu velmi příjemně zaskočilo, jak přísnou technickou kontrolou každý vůz v Auto ESA projde ještě před tím, než je prodán zákazníkovi. V Auto ESA se nemůže stát, že se na silnice dostane nezpůsobilé vozidlo,“ říká Berkovec.

V Auto ESA odmítneme vykoupit přes 60 procent vozidel z důvodu nevyhovujícího technického stavu, ale domnívat se, že tyto vozy skončí na šrotišti, je velký omyl. Jejich majitelé se je snaží prodat jiným způsobem, například prostřednictvím inzerátu v novinách, a bohužel se jim to daří,“ popisuje praktiky majitelů nevyhovujících vozidel Svoboda. Taková vozidla potom denně potkává každý z nás na silnicích. Bohužel, někdy může být takové setkání fatální.

„O to víc si ceníme spolupráce právě s Auto ESA, které našemu Rehabilitačnímu ústavu v Kladrubech zapůjčilo speciálně upravené vozidlo Citroen Berlingo pro přepravu tělesně postižených obětí dopravních nehod. Toto vozidlo používáme při různých volnočasových aktivitách, jako např. při nedávných Májových oslavách ve Vlašimi, nebo pro připravované Kladrubské sportovní hry. Jedná se o nenahraditelnou pomůcku při přípravě našich pacientů na cestu zpět do reálného života,“ uzavírá Josef Hendrych.