Obrat firmy dnes pravidelně přesahuje 100 mil. korun. S přední značkou v sortimentu, tradičním výrobcem zimního vybavení SWIX, spojily své tváře takové hvězdy běžeckého lyžování, jako je Kateřina Neumannová či Lukáš Bauer.

Rozhodování o založení firmy nebylo snadné. „Dlouho jsme o tomto druhu podnikání diskutovali, byli jsme si vědomi řady úskalí a rizik. Také jsme měli obavu, zda lidi po roce 1989 nepřestane sport zajímat. Nabízelo se jim tolik nových možností,“ vzpomíná spoluzakladatel a dnešní obchodní a marketingový ředitel Michal Olekšák. Rozhodnutí podstoupit riziko a postavit se na vlastní nohy se zakladatelům vyplatilo.

Z malého distributora se v průběhu let stal významný hráč na českém trhu. Zboží dodávané společností Sprint naleznete jak v prodejnách sportovních řetězců Hervis, Intersport, Sportissimo, Hudy sport, Rock Point a Helia Trade, tak také v mnoha specializovaných prodejnách se sportovními potřebami po celé České republice.

Na špičce se drží firma především v oblasti běžeckého lyžování. „Jako jediní nabízíme kompletní vybavení pro běžkaře. Obchodníci u nás naleznou vše, co je pro tuto sportovní disciplínu potřebné. A to nejen pro vrcholové sportovce, ale i pro začínající lyžaře,“ uvádí Michal Olekšák. Tato nabídka firmy je doplněna oblečením pro sjezdové lyžování Goldwin a lyžařskými helmami a brýlemi Alpina. Pro letní sezonu má firma ve svém portfoliu outdoorové vybavení značky High Peak, potápěčské potřeby Salvas a oblečení Allsport.

Důležitou aktivitou firmy je výroba a vývoz zboží pro firmu Swix a její partnery v mnoha zemích celého světa. Zde obzvlášť platí důraz na kvalitu – například u žehliček na zažehlování vosků je kvalita a spolehlivost pro přední sportovní týmy v oblasti běžeckého lyžování důležitější než cena levných výrobků z Asie.

Časy dobré i zlé

Více než tři čtvrtiny tržeb společnosti pocházejí z prodeje zboží pro zimní sezonu. Paradoxně tak na její hospodaření dopadají nepříznivé sněhové podmínky více než finanční a ekonomická krize. „Zima 2006/07 byla téměř bez sněhu, což způsobilo změnu využívání zimního času u mnoha sportovních nadšenců. Výrazně se snížila poptávka po sportovních produktech. Byli jsme tak nuceni najít optimální cestu mezi předpokládanými výnosy z prodejů v následném období a nezbytně nutnými náklady. Tato situace nás donutila přemýšlet o každém i sebemenším výdaji,“ říká Michal Olekšák.

Právě v tomto období se Sprintu vyplatila dlouhodobá spolupráce s Komerční bankou. V situaci, kdy odběratelé platili se zpožděním a firmě se hromadily zásoby neodebraného zboží, našel management společně s bankou řešení dalšího financování. „Tehdy se ukázaly výhody stabilní spolupráce. Komerční banka znala naše dlouhodobé výsledky
a byla schopná vyjít nám vstříc v řešení vzniklé situace. Bankovní poradce, který byl flexibilní a ochotný bavit se o našich potřebách, nám pomohl najít vhodné řešení.   Podařilo se nám optimalizovat naše cash flow a navíc jsme začali využívat další nástroje ke snížení rizik z finančních operací,“ vzpomíná Michal Olekšák.

Projektů a nových myšlenek na další rozvoj společnosti mají oba majitelé dost. Lidé svůj odpočinek stále častěji tráví v přírodě, běžky se stávají vyhledávanou alternativou velmi populární letní turistiky. I proto se Michal Olekšák dívá na budoucnost své firmy optimisticky.

Více zde.