Hlavní obsah

Očima Saši Mitrofanova: Ťuk ťuk – a bude líp

Novinky, Alexandr Mitrofanov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Právo

Alexandr Mitrofanov

Článek

Ani druhý den po zhlédnutí se nemohu zbavit kouzla obrázků, které promluvily z obrazovky ČT. Vy, co jste se nedívali, o hodně jste přišli!

Seděl tam Andrej Babiš a ten pak vytáhl věcičku, kterou, jak správně řekl, všichni známe. Byl to mobil! Udělal ťuk ťuk – a najednou vám z úplně jiné mašinky začala lézt stvrzenka! [video zde] A takhle, jak správně řekl, bude vypadat ta elektronická evidence tržeb. Ťuk ťuk – a bude líp.

Nás nepodnikatele to nebude stát nic. Pan Babiš řekl, že nebudeme mít žádnou povinnost. Vlastnoručně jakoukoli povinnost pro zákazníka vyhodil z návrhu zákona. A živnostníci, ti ať se starají. Toto je ten jinej politik, jak o sobě správně prohlásil.

Teď legraci stranou: scénka s mobilem a tiskárničkou prokazuje fundovanost PR expertů, kteří dodávají šémy do veřejného Babiše, což je přirozeně jinej Babiš než ten skutečný. Platí to u všech politiků. Velkopodnikatel, který se ve veřejném prostoru tohoto typu chovat neumí, musí dát na marketéry mnohem víc než ostřílení osadníci. Ve stejném TV pořadu také ukázal, jaký doopravdy je, když mu bouchnou saze.

Mobil a tiskárnička posloužily ve dvou rovinách. Ta první navazuje na tradici jarmarečních představení. Lidé se mohli utlouct, aby spatřili prsatého mnicha, hadí ženu, mluvícího psa a samozřejmě kouzelníka. Zbylo nám z té doby varieté a cirkus, přidal se Babiš.

Druhá rovina je mnohem serióznější a může vysvětlovat, proč se k dobrotivému velkopodnikateli zpočátku upnulo tolik lidí bez záliby v cirkusových cingrlátkách. Babišovy spasitelské manýry míří na jeden ze základních příběhů, který zná každý kulturní člověk. Je to ten o pěti chlebech a dvou rybách.

Protilátkou pro vnímavé lidi s jejich hodnotami a přístupem k realitě se ale – zcela v duchu filmu Život Briana – postupně stává nejen chování Babiše samotného, ale také způsob, jakým se vybarvuje jeho okolí. Radmila Kleslová a její hlásání Nadpřirozené bytosti v čele ANO. Jaroslava Jermanová, která sice chce radit, jak by se měl vést Černínský palác, ale neví, že Česko je taky Evropská unie.

Adriana Krnáčová by se mohla do skečů Monty Python’s Flying Circus přenést bez dodělávek. Epizoda Blanka a debilové byla skvělým pilotním projektem. Čerstvé vstupy na Twitteru [zde, zde a zde] šanci na úspěch zvyšují.

Alexandr Mitrofanov

Komentátor. Zabývá se vnitropolitickým děním a tématy spojenými s vývojem v Rusku. Získal Cenu křepelek (1994), Cenu Ferdinanda Peroutky (2000), Cenu Karla Havlíčka Borovského (2015) a Cenu Jiřího Ješe za komentář (2016). Vydal knihy Za fasádou Lidového domu (1998) a Politika pod pokličkou (2002, s Markétou Maláčovou), podílel se na sborníku Bludné cesty sociální demokracie (2005). Je aktivní jako mikrobloger @AlexandrMitrofa.

Otazníky kolem případné korupce Skansky v době ředitelování Dana Ťoka dovršují nepohodu v duších vnímavějších občanů. Půjde-li to takto dál, mohli by Babišovi zůstat jen konzumenti ťukťuků. Třeba to na volební vítězství stačí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám