Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Nový kariérní řád, aneb „Učitel třetí kategorie“ - Václav Klaus ml.

Novinky, Václav Klaus ml.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Při nástupu každého ministra školství se začne rozléhat kampaň – „teď už musíme, musíme … uvést do chodu kariérní řád pro učitele“. Letos to vypadá zvlášť vážně, tak si dovoluji uvést pár poznámek.

Foto: Právo

Článek

První zmínky o „nezbytnosti“ zavedení kariérního řádu se objevují v roce 1995, tedy před 19 lety. Mezitím polovina učitelů zemřela, odešla do důchodu či mimo školství, noví logicky přišli – čili asi nehovoříme o nezbytnosti, ale o nějakém přání. Ale koho?

Učitelé chtějí přidat (nejlépe plošně), rozhodně nechtějí kariérní řád. Ti to tedy nebudou.

Ředitelé škol také ne, protože (viz níže) – celá akce je namířena víceméně proti nim a jedné z posledních kompetencí, kterou ještě mají – hodnotit své podřízené.

Žáci či jejich rodiče? :-)

Historicky největšími propagátory jsou „odborníci“, komise a ústavy. V poslední dekádě bohatě dotovaní z evropských grantů. Léta bádali nad tím, jestli má být 4, 5 nebo 6 kategorií učitelů a podobné vědecké otázky. Další významnou částí jejich práce bývalo spuštění kritiky „že ani za tohoto ministra nedošlo k legislativnímu pokroku ve věci“. Kritika však nebývala ohnivá, neb další čtyři roky na bádání, komise a přilepšení k platu – nebylo tak špatné. Nyní však, podle všech signálů, hlavní síly systému mají jasno a nový ministr rád chytá ze vzduchu cokoli vypadajícího mediálně populárně. Kariérní řád je ve vládním prohlášení.

Oč se má v praxi jednat? Všichni učitelé se rozdělí do 4 kategorií: začínající učitel, standardní učitel, vynikající učitel a (perlička :-)) „učitel-aktivista celostátního významu“. Pro přechod ze začínajícího na standardního má jít o nutnou povinnost, zbývající povýšení provedou jakési atestační komise. To vše finančně nějak (jak a z čeho se neví) ohodnocené.

Proč je to špatně?

Ředitelé v ČR mají sice velkou zodpovědnost, zato čím dál menší kompetence. Tímto ztratí jednu z klíčových. Např. ředitel hodnotí učitele špatně, ale od komise se mu vrátí vynikající (doktor Cvach) či dokonce národní aktivista nebo také naopak. K těmto věcem 100% dojde. Hodnotit, motivovat a vést učitele je ale jedna z hlavních náplní práce ředitelů. Asi ta nejdůležitější.

Existují reálná kritéria pro atestaci (krom doporučení/rozhodnutí ředitele) a jaká to jsou?

Oblíbenost učitele žactvem? Malé pracovní absence? Publikování něčeho a kde (!), aby to bylo „směroplatný“? Účast na školení akreditovaného MŠMT? Kladný poměr k evropské integraci, trvale udržitelnému rozvoji planety, genderová uvědomělost (průřezová témata RVP)? Přezkušování odbornosti učitelů – nové „státnice“?

Celý proces velmi zhorší atmosféru ve školách a udělá ze spravedlivých ředitelů nepodporujících všechny své učitele – „udavače“. V každé škole se totiž tak nějak ví, kdo je nejlepší matikář, komu ředitel svěřuje přijímačky, maturitu a kdo je naopak třeba trochu „standardní učitel“. A nějak s tím ti lidé žijí – je to mezi nimi. Jenže teď bude psát ředitel posudek a posílat ho „nahoru“. Nedoporučit někoho – znamená udělat si celoživotního nepřítele. To se nebude ředitelům vůbec chtít a tak doporučí každého.

Nebudou chtít být vynikajícím učitelem všichni? Jistěže, když za to bude nějaká koruna a kritéria z povahy věci splnitelná.

Vytvoříme dalších 40 hodin byrokratické práce ředitelů navíc. Sepisování posudků na své učitele pro účely atestace v zadaném formátu, vyhledávání a ověřování.

Komu to tedy prospěje? Především ministrovi – bude se několik měsíců žvanit o tomto tématu a neřešit reálné problémy školství. Média vše budou poslušně přežvykovat. Velkou radost budou míti také úředníci – zajištění nepostradatelnosti; akreditovaní školitelé – finanční žně, školení budou masovější a průmyslovější; členové atestačních komisí – to dá rozum; monopolní parazité školského systému – fakturka na aktualizaci nejmenovaného povinného školního software (zapracování kariérního řádu); ale třeba i oddělení školského managementu na pedagogických fakultách, neboť ředitelé by se mohli/měli časem také rozdělit na různé kategorie.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

Mezi vítězi tedy najdeme vesměs minoritní zájmové skupiny, ale většina (učitelská a ředitelská veřejnost) není vůbec akceschopná a přežila již mnoho rozličných reforem, RVP-ŠVP, státních maturit. Odevzdaně čeká i na tuto „nezbytnost“.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám