Nabídka se ale podle manažerů známých značek zdaleka nevyrovná světovým metropolím. "Praha stále nemá takový vztah k luxusu jako New York, Paříž nebo Milán. Chybějí zde zásadní značky jako Chanel nebo Yves Saint Laurent. Nejsou zastoupeny kompletní kolekce. Naprosto nedostatečná je nabídka vysoké selektivní módy," říká zástupkyně francouzské firmy Hermés Ivana Rudičová.

O velkou reklamu luxusu se nedávno postaral výrobce luxusních doplňků Louis Vuitton. Po osmi letech působení v Praze otevřel nový, větší obchod. Podle prezidenta společnosti pro Evropu Philippa Schause je luxus v Česku zakořeněný více než v jiných postkomunistických zemích.

To potvrzuje i manažerka pražského butiku francouzského módního domu Dior Jana Maříková. "Z postkomunistických zemí je Česká republika na tom velmi dobře. Je to asi jeden z nejzajímavějších trhů pro luxusní značky. Mimo jiné je to dáno i zeměpisnou pozicí. Také k tomu asi máme jiný vztah než Maďaři nebo Poláci."

Značek na profesionální úrovni je v Praze málo

Přesto se ale i podle Maříkové Praha zatím nevyrovná svou nabídkou světovým metropolím. "Značek, jež působí na profesionální úrovni, tedy že mají kolekce včas a personál opravdu ví, co dělá, je tady zatím poskromnu," uvedla. České klientky módu podle ní sledují a je v tom vidět obrovský pokrok. "Cizí firmy na to ale zatím moc nereflektují," poznamenala.

Problém manažeři nevidí ani tak v malé kupní síle českých klientů, jako spíše v nedostatku vhodných prostorů. "Pařížská je přece jen krátká ulice a možnosti jsou omezené. Problém je také v nájmech, které jsou velmi vysoké a dají se srovnat se světovými metropolemi. Také možná firmy nemají důvěru v Českou republiku, co se týče stability," vypočítala Maříková důvody, proč se velké bohaté značky zdráhají zakotvit v Praze.

Lidem v Česku chybí vytříbenost a vkus

Podle Rudičové je ale problém i v přístupu české společnosti k luxusu. "Lidé v Česku mnohdy neví, co je luxus. Není tady na co navázat. Tradice končí v době, když skončila salónní móda, jež byla přerušena komunisty. Lidé si pletou Ryor s Diorem. Pletou jim hlavu reklamy, které určují, co je luxusní. Čech nevyhledává módu cíleně. Chybí však vytříbenost a možná i vkus," míní zástupkyně firmy Hermés. To, že se známé značky pro Prahu přece jen rozhodnou, je podle ní do jisté míry dobrodružství.

V luxusu se nicméně dokáže orientovat stále více lidí, i když k nákupům mnohdy přistupují spíše rozumem než citem. "Lidé si nedělají radost tak jednoduše a tak rádi, jako na Západě. Korunu stále obracejí," říká Marcela Marksová z firmy Hibernia, jež je distributorem švýcarských hodinek značky Longines. Nakupují ale poměrně hodně. Exkluzivních hodinek v hodnotě kolem 100 000 korun za kus se prý za rok prodají stovky. "I v české společnosti jsou už kvalitní hodinky považovány za ukázku určitého postavení. Lidé si je ale pořizují i proto, že si jen potrpí na styl," uvedla.