Hlavní obsah

Veletrh Móda Praha

PRAHA

Pokochat se svatebními modely, luxusním prádlem, ale také novou nabídkou svetrů, kterými prý nepohrdne ani český prezidentský pár, mohli návštěvníci 5. mezinárodního veletrhu Móda Praha. Ten se konal v druhém únorovém týdnu v pražských Holešovicích.

Článek

V prostorách secesního Průmyslového paláce na holešovickém Výstavišti předvedlo svou produkci 145 předních českých a zahraničních firem. Pro mnohé z nich to byla vzácná příležitost k prezentaci produkce, která se na českém trhu setkává se stále větší konkurencí.

Veletrh: jediná možnost k získání objednávek

"Jediná možnost, jak sehnat objednávky, je veletrh. Trh je přesycený zbožím z hypermarketů a z asijských zemí. Musíme neustále snižovat výrobu i prodej," řekla Vlasta Ritterová z jihlavské oděvní firmy. Na trhu s textilem se pohybuje již zhruba 15 let. V poslední době ale zvažuje, že s výrobou skončí.

Podle obchodnice je podnikání v textilu stále méně výnosné. "Dříve jsme během veletrhu získali objednávky alespoň na půl milionu. Letos to bude sotva 120 000. Jsem ale ráda i za ně," říká žena, které se podařilo získat asi tři desítky objednávek. Za místo na veletrhu zaplatila asi 20 000 korun.

Češi dávají přednost tuctovému zboží z Asie

Podle výrobce kožené galanterie Václava Mudra chybí na českém trhu "krásné české věci, které mají duši". "Všude převažuje dovoz z Číny a Vietnamu. České výrobky musí o místo bojovat," uvedl.

Česká média podle něj dávají velký prostor známým zahraničním luxusním značkám, zatímco drobný český výrobce na propagaci nemá. "Když vidíme, že francouzský výrobce kabelek Louis Vuitton má v novinách rozhovor na půldruhé stránky, nestačíme se divit. Nám, Čechům se o něčem takovém ani nezdá," posteskl si.

Podle Naděždy Hausknechtové z prostějovské firmy Nami je v českých obchodech stále méně zákazníků. "Museli jsme asi o čtvrtinu snížit výrobu. Kdybychom vyráběli více, leželo by nám to na skladu," řekla. Podle ní jde nejvíce na odbyt zboží z Turecka a také od Vietnamců a Číňanů. "My nenakoupíme ani látku za to, co oni prodávají. Dodavatelé přitom nabízejí českým výrobcům stejný materiál a objevuje se to na každém stánku. Můžeme se snažit sebevíce, ale nejde to," řekla.

Na lidi platí tradice

Celkem dobře se ale prý na českém trhu vede prodejcům zahraničních výrobků s dobrou tradicí. "Dá to práci, ale celkem se nám naše výrobky daří prosadit. Češi jsou ve vztahu k módě trochu lhostejní, ale poslední dobou se to zlepšuje," řekl dovozce norských svetrů Dale of Norway, které si mimo jiné oblékají olympionici. Vlastní je ale také český prezident Václav Klaus s chotí, jejichž fotografie ve stylovém lyžařském oblečení jsou chloubou obchodníků.

Podle pořadatelů zájem firem vystavovat na veletrhu Móda Praha stoupá. Mimo prezentace vlastních výrobků se jeho účastníci mohou inspirovat tvorbou předních českých módních tvůrců. Své výrobky z kolekcí pro nadcházející jaro/léto představily Helena Fejková, Ivana Follová, Beata Rajská nebo Martina Nevařilová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám