Pánská kolekce Narozen 29. února se snaží nabídnout alternativu pro ty, kteří chtějí opustit uniformnost masové oděvní produkce, v oblečení spíše než módní trendy hledají osobitost, individualitu a názor, mají chuť o věcech přemýšlet. Je to krédo manifestu výtvarnic, s kterými jsme měli možnost udělat rozhovor hned po skončení jejich módní prezentace.

Galerie praskala ve švech, zdá se, že mladí lidé mají o módu a design velký zájem. Jaké máte pocity z přehlídky vy?

Alice: Já myslím, že to dopadlo dobře. Bylo to náročné, ale stálo to za to.

Měli jsme možnost vidět první oficiální kolekci labelu Sistersconspiracy?

Jana: Tohle je naše první společná kolekce.

Jak vznikl název Sistersconspiracy a jak se vám pracuje společně? Obě jste předtím pracovaly hlavně na individuálních projektech zaměřených na dámskou módu, dnešní přehlídka byla o něčem jiném...

Jana: Pracovat dohromady je lepší než pracovat samostatně.

Alice: Ke vzniku Sistersconspiracy máme takový příběh. Dlouho se známe, dlouho spolu konzultujeme věci a obě jsme vodnářky, takže je to takové spiknutí vodnářů. Hodně lidí si o nás myslí, že jsme sestry, tak proto Sistersconspiracy - spiknutí sester, vodnářů.

Proč jste se rozhodly právě pro pánskou kolekci?

Jana: Hodně kluků nám říkalo, že mají problémy vybrat si v obchodech oblečení, které by je nějak oslovilo, které by se jim líbilo, což byl první podnět k tomu věnovat se právě pánské módě. Ženy mají možnost většího výběru zajímavých kousků, oblékat se zajímavě a nápaditě. V pánské módě u nás ale stále něco chybí a pořád se dá něco doplňovat. Pánská móda je omezená. A dámskou módu dělá spousta návrhářů.

Všichni muži nadávají, že ženy mohou nosit sukně, silonky a spoustu dalších věcí. Myslíte si, že i v pánské módě se dá srovnatelně experimentovat?

Jana: V pánské módě se dá taky experimentovat a vymyslet pro muže něco originálního. Dá se experimentovat jako v dámské módě.

Alice: Já myslím, že se tam experimentovat dá, ale pořád je to pro kluky. Pánská kolekce je zajímavější v tom, že můžeme nacházet nové věci. Chceme hlavně, aby to kluky bavilo, aby to bylo extravagantní.

Jaký je o vaši kolekci zájem?

Alice: Zájem je, všechny věci jsou již prodané. Ale musíme vymyslet, co bude s tou kolekcí do budoucna. Byly bychom rády, aby se to vyrábělo a prodávalo, abychom mohly vyrábět v menších sériích, ale je to těžký. Takhle máme od každého kus a uvidíme, co dál.

Jaké je vůbec postavení mladých návrhářů v Čechách? Jaký je rozjezd ve světě mol? Nápadů je určitě spousta, ale jak je to s jejich realizací?

Alice: Jako ve všem, je to o penězích. Pokud nemá člověk peníze, pokud za sebou nemá někoho, kdo to bude financovat, tak je těžké něco rozjíždět. To je právě to, co funguje třeba ve světě a u nás nefunguje. Je třeba, aby tady byli lidé, kteří se budou o módu zajímat, ne ji třeba ani navrhovat, ale aby byli schopni sehnat peníze na kolekce, tak to posunout dál. Protože je tady spousta zajímavých kolekcí, které ani nedojdou k realizaci, na trh k zákazníkovi, protože návrháři nemají prostředky na to ji vyrobit. Takže to je hodně velká výzva pro někoho, kdo by měl chuť investovat do módy a dělat něco zajímavého.

Takže u pánské módy chcete zůstat?

Jana: Určitě.

Jaké jste zvolily materiály a design?

Alice: To je další věc s módou v Čechách. My jsme oslovily české firmy, které dělaly a pořád dělají zajímavé a hezké materiály, které nám poskytly - a my jim naší kolekcí vlastně děláme reklamu. Je třeba zmínit také nové technologie, které jsme díky nim měly možnost využít - jako lazer nebo opírání riflí. Naše kolekce zahrnuje trika, košile, jeansy, mikiny, saka i trenky. Díky podílu ruční práce (sítotisk, výšivka) je každý kus originál.

Jak vznikal název vaší kolekce - Narozen 29.února?

Alice: To je náš další příběh. Když jsme přemýšlely nad tím názvem, mělo  to být divné. Narozen 29.února můžete být jen jednou za čtyři roky - už tím je to výjimečné a divné. Nechtěly jsme nic obyčejného, ale něco zvláštního, nevšedního. Ta kolekce je pro kluky, kteří se snaží nějak vypadat. Chtěly jsme, aby si v naší kolekci našli něco víc. To je to, co nás na módě baví. Je to příběhu - oni budou vědět, že to je od nás, že ty věci nějak vznikaly, že je to malá série a ne takzvaná hromadná výroba. Je to o originálu. Kolekce je tedy pro kluky, kteří chtějí něco jiného než se zařadit do masy.

Jana: Je to hodně osobité a výjimečné. Kolekce je určena pro muže, který může na první pohled působit obyčejně, ale ve skutečnosti je něčím jiný, zvláštní, divný. Má v sobě tajemství, skrytý příběh.

Jak vznikala choreografie, jak vznikl nápad, že budete kolekci prezentovat jinak než klasickou cestou módního mola, že vznikne něco jako show, nejen o módě, ale i o lidech, kteří se na přípravě podíleli?

Když jsme tu kolekci vymýšlely, myslely jsme také na prostor - přišly jsme na pokojíček jako intimní prostor, je to hodně osobní a je to spojeno s klukem a způsobem jeho oblékání. Není to pro kluky vydesignované, ale pro ty, co odhodí doma ponožky, kam je napadne, kalhoty nechají, kde je sundají - tak nám vznikl takový pokojíček, který jsme nainstalovaly na Designbloku. Chtěly jsme mít pro naši kolekci příběh a prostředí, které by se hodilo k našim věcem.

Jak hodnotíte dny designu v rámci akce Designblok´05?

Alice: Je to nejlepší a nejprogresivnější akce, co se týče módy a designu. Dává příležitost se prezentovat, což je jinak těžké. Když je design a vše, co si pod tím pojmem můžeme představit, člověku blízké, tak se tam chce ukázat, prezentovat se.

Nemohu si odpustit otázku, která mě samozřejmě v souvislosti s pánskou módou zajímá. Jací se vám líbí muži, jak se pro ně tvoří a je to, co navrhujete pro ideálního muže, muže vašich představ?

Alice: My jsme měly určitě představu ideálního kluka, pro kterého navrhujeme, i když slovo ideální není zrovna moc dobré. Protože ten kluk není určitě ideální, ani ne vizuálně, spíš jde o to, co se mu líbí, co dělá, co ho zajímá, určitě jsme se inspirovaly svými kamrády, lidmi, které máme rády. Protože to je to, co známe. A pak se to dělá docela dobře a není třeba se orientovat na trendy. Myslím, že trendy jsme tam ani nechtěly mít.

A jaké jsou vaše plány do budoucna?

Jana: Rozhodně plánujeme další přehlídku, chtěly bychom vytvořit tým lidí, protože to není jenom naše akce. Ke spolupráci na naší kolekci jsme vyzvaly mladé progresivní grafiky a designéry. Pomohla nám Silvie Luběnová, která nám dělala kresby fantaskních příběhů a postaviček pro potisk speciálně pro naši kolekci. Zdeněk Vacek navrhl originální spony k páskům, Mikuláš Macháček vytvořil grafickou podobu celého projektu a Jirka Thýn  nám celou kolekci nafotil. A samozřejmě musíme poděkovat našim modelům. 

Alice: Jsme obě z "umpumky" (VŠUP), kde člověk pozná hodně kreativních lidí, se kterými může dále spolupracovat, takže ty věci ve výsledku dopadnou hodně dobře. Škola nám v tomto ohledu hodně pomohla.