Hlavní obsah

Ve Středomoří objevili 12 vraků, jejichž náklad může přepsat historii

Novinky, Jakub Kynčl

Od padesátých let minulého století archeologové prohledávají vody východního Středomoří ve snaze najít vraky lodí, které se potopily podél historicky velmi významné námořní trasy. Brity vedený tým Enigma Shipwreck Project (ESP) nyní po pěti letech prací oznámil úchvatné objevy a výsledky své práce. A z nálezů přecházejí oči.

Foto: Enigma Recoveries

Na dně Středomoří se ukrýval nefalšovaný poklad.

Článek

Je to objev, nad kterým se milovníkům historie, zejména pak té námořní a obchodní, tají dech. Vědci během uplynulých let pracovali na skupině 12 vraků pocházejících z období více než dvou tisíc let naší historie. Nejstarší vrak byl ze 3. století před naším letopočtem, nejnovější pak z 19. století. Skupina vraků ležela dva kilometry pod mořskou hladinou mezi Kyprem a Libanonem.

„Je to opravdu průlomové, jde o jeden z nejvýznamnějších středomořských objevů svého druhu v historii,” uvedl archeolog projektu Sean Kingsley pro deník Observer.

Kolos, který uvezl 1000 tun

Jako zřejmě nejvýznamnější nález zmiňuje vrak obchodní lodě z Osmanské říše ze 17. století. Tu popsal slovy „absolutní kolos”. Byla tak obrovská, že by se na její palubu prý vešly dvě běžné obchodní lodě té doby. Její rozsáhlý náklad obsahoval stovky artefaktů a vzácných předmětů ze 14 různých kultur a civilizací. Nechyběly malované italské vázy, indický pepř ani vzácný čínský porcelán, který je nejstarší, jaký se kdy podařilo z vraku ve Středomoří vyprostit.

ESP uvádí, že nález této lodě dokládá dosud neznámou námořní cestu vedoucí z Číny do Persie přes Rudé moře až do východního Středomoří. Odborníci mají za to, že se loď potopila kolem roku 1630, na cestě z Egypta do Istanbulu. To by ovšem znamenalo, že tehdy byla průchozí vodní stezka mezi Rudým a Středozemním mořem. Předchůdce dnešního Suezského průplavu byl vybudován už ve starověku, ale mělo se za to, že v 17. století nebyl v provozu.

Vrak popsali jako časovou schránku, která vypráví příběh počátků globalizovaného světa.

Foto: Enigma Recoveries

Měděná konvička na kávu používaná v Osmanské říši.

„Nalezené předměty pochází od 14 různých civilizací, což je úchvatně kosmopolitní zásilka tehdejší doby. Loď měřila 43 metrů a uvezla náklad o hmotnosti až tisíc tun. Jde celosvětově o jednu z nejúchvatnějších ukázek námořních technologií a obchodu. Její velikost odpovídá rozsahu jejího nákladu,” uvedl Kingsley.

Jen náklad čínského porcelánu obsahuje 360 šálků a talířů vytvořených ve vypalovacích pecích ve městě Ťing-te-čen, které je i dnes považováno za porcelánové hlavní město světa. Vždyť se tam také vyrábí už asi tisíc let. Porcelán, používaný v Číně na servírování čaje však Osmanská říše využívala trochu jinak - pro usrkávání kávy.

Nález roky tajili

Mezi nalezenými předměty nechyběly nejranější hliněné osmanské dýmky, které byly kdy nalezeny. To byla pravděpodobně nezákonná zásilka, protože v tehdejší době platily poměrně přísné tresty za kouření tabáku.

„Vraky leží mimo hranice jakékoliv země. Všechny pozůstatky jsme nejdříve pečlivě nafotili a natočili pomocí profesionální techniky. Pro vědu a objevování podmořského světa jde o velký krok,” uvedl jeden z vedoucích projektu Steven Vallery s tím, že část nalezených artefaktů je na Kypru, kde vědecký tým sídlil.

Poslední fáze prací týmu Enigma na místě proběhly již na konci roku 2015, následný pracovní proces však poté trval roky a zůstal nepublikován až do teď. Kingsley uvedl, že tým věří, že se celá kolekce dostane do stálé sbírky nějakého velkého veřejného muzea.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám