Hlavní obsah

Titanic prý vehnal na kru požár ve skladišti uhlí

Právo, vpl
OHIO

Titanic neposlala ke dnu pýcha, ale technický defekt. Podle nové teorie ztroskotání legendárního parníku, při němž 15. dubna 1912 našlo smrt v chladných vodách severního Atlantiku 1517 cestujících, zavinil požár uhlí v jednom ze skladů.

Foto: Lucie Kolková
Článek

Robert Essenhigh ze Státní univerzity v Columbusu v Ohiu popírá dosavadní hypotézy, podle nichž se na srážce "nepotopitelné" lodě s obřím ledovcem podepsala ctižádost kapitána Edwarda Smithe a rejdařství White Star Line získat za každou cenu Modrou stuhu za nejrychlejší zdolání Atlantiku.

"To, že plavidlo plulo maximální rychlostí, způsobil požár uhlí v jednom ze skladišť. Kapitán ho proto nemohl zastavit a gigantické kře o hmotnosti půl miliónu tun se včas vyhnout," uvedl na zasedání Americké geologické společnosti v Denveru.

Podle Essenhigha se v jednom ze skladišť uhlí krátce před vyplutím samovznítilo, o čemž posádka informovala hasiče v přístavech Southampton a Cherbourg. Aby dostali plameny pod kontrolu, topiči postupovali jako obvykle v podobných situacích: sypali veškeré uhlí do kotlů. Tím se nahromadilo velké množství páry, takže stroje jely na nejvyšší výkon.  

Na dně jiná loď

"Titanic měl sklady uhlí naplněné jen z poloviny, protože britští horníci tehdy stávkovali. Za normálních okolností by jím musel velmi šetřit, a tudíž plout poměrně pomalu. Loď byla postavena pro maximální pohodlí až přepych nejbohatších cestujících, ne proto, aby soupeřila v rychlosti. Pro maximální rychlost musel být velmi závažný důvod - a v úvahy přichází jedině oheň ve skladišti," upozornil americký vědec.

Záznamy dokládají, že v šesti skladech uhlí loď vezla jen 800 tun uhlí. "Původně se předpokládalo, že celou cestu absolvuje v naprostém poklidu poloviční rychlostí," všiml si Essenhigh.

Není to první teorie, která se snaží netradičně vysvětlit příčiny zkázy obřího zaoceánského parníku. Robin Gardiner, spoluautor knihy Spiknutí jménem Titanic, je přesvědčen, že apokalyptické drama nebylo ničím jiným než geniálním pojišťovacím podvodem.

"Na dně severního Atlantiku neodpočívá Titanic, který ve skutečnosti nikdy neexistoval, nýbrž starší "přestrojená sesterská loď - Olympic", řekl týdeníku Der Spiegel. Olympic, předtím těžce poškozený při jedné srážce, byl papírově zlikvidován, aby mohl, perfektně pojištěn, jít ke dnu jako bájný Titanic.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám