Hlavní obsah

Plagiát z Číny mezi originály uspěl, devět lidí z deseti jej neodhalilo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Netradiční „hru” vymyslela pro své návštěvníky obrazová galerie v Dulwichi nedaleko Londýna. Mezi vystavené staré mistry umístila záměrně jeden plagiát, který měli lidé za úkol odhalit, napsal britský list The Guardian.

Foto: Profimedia.cz

Kurátor galerie Xavier Bray, za ním vlevo originál obrazu Mladá žena a vpravo plagiát

Článek

Během tří měsíců trvající akce prošly galerií tisíce návštěvníků. Všichni pozorně zkoumali všechny Rembrandty i Rubense a doufali, že se jim podaří zjistit, který obraz je padělkem.

Galerie nyní odtajnila, že vetřelcem mezi 270 uměleckými díly byla kopie obrazu Mladá žena, který namaloval v 18. století francouzský malíř a grafik Jean-Honoré Fragonard. Vedení galerie ho přes internet objednalo za v přepočtu 2700 korun v Číně. Z 3000 návštěvníků nakonec správně hádala desetina.

Výstavu nazvanou Made in China sestavil americký umělec Doug Fishbone. Jejím cílem bylo, aby návštěvníci přemýšleli o způsobu, jakým nahlížejí a hodnotí mistrovská díla.

Zvýšilo to návštěvnost

„Bylo to jistě docela provokativní, protože se ukázalo, že neznáte to, co jste si mysleli, že znáte,“ řekl hlavní kurátor galerie Xavier Bray. Muzeum je podle něj považováno za chrám umění, takže jakmile člověk překročí jeho práh, má za to, že všechno je popsáno správně.

„Takový zásah mladého umělce, který vás nutí zpochybňovat každý kus, může být tím pádem docela nervující, ovšem v pozitivním smyslu,“ dodal Bray.

Lov plagiátu si podle Braye lidé oblíbili a počet návštěvníků galerie se za poslední tři měsíce dokonce zčtyřnásobil. Kurátora prý příjemně překvapilo, že kopii odhalilo deset procent lidí. Naopak jej pobavilo, že šest procent návštěvníků označilo za padělek nedávno zrestaurovaný Rubensův portrét ženy.

Někteří návštěvníci dokonce vedení galerie obviňovali, že úkol byl příliš jednoduchý. „Jsem rád, že mohu konstatovat opak,“ dodal Bray.

Oba obrazy teď visí vedle sebe

Klíčové prvky plagiátu jsou podle něj zkušenému oku patrné na první pohled – například fakt, že obraz byl namalován moderními akrylovými barvami. Pohled ženy na falešném portrétu navíc podle něj „postrádal psychologii, byl prázdný a bezvýrazný“.

Originál obrazu už byl vrácen na místo a visí vedle kopie. Návštěvníci tak mají příležitost porovnat rozdíly.

Hlavnímu kurátorovi prý teď bude chybět element zábavy, který vnesla přítomnost plagiátu do galerie. „Když tam ta kopie visela, kupodivu jsem si na to téměř zvykl,“ řekl Bray.

Reklama

Výběr článků

Načítám