Muzeum Českého krasu se zvláště o víkendech stává oblíbeným turistickým cílem Foto: Patrik Pařízek

Nové mikroby nezabilo ani 121 stupňů Celsia

Kmen 121, nový druh mořských mikrobů, kteří mohou žít a růst v teplotě 121 stupňů Celsia, objevili američtí vědci z Massachusettské univerzity. Své závěry publikovali v posledním čísle odborného časopisu Science, v němž poukázali na to, že jde o jediný známý organismus, který je schopen přežít tak vysoké teploty.

Nové mikroby nezabilo ani 121 stupňů Celsia

Mikrob, jenž je asi stokrát menší než zrnko písku, patří k starobylé skupině organismů, která připomíná bakterie, známá pod názvem archae a nezabije ho ani deset hodin v autoklávu (proces sterilizace chirurgických nástrojů).

Jde o "pozdrav" starý miliardy let

"Při 121 stupních mikrobi nejenom přežívají, ale ještě se rozmnožují," řekl BBC Kazem Kashefi, mikrobiolog z Massachusettské univerzity. "Dobrá zpráva je, že mikrob není zdraví škodlivý," dodal s tím, že k životu používá místo kyslíku železo.

Vědci kmen 121 našli v hydrotermálních pramenech, které vyvěrají na dně Tichého oceánu. Tyto oblasti jsou plné podivných forem života, jako například obřích mlžů a červů. Experti se domnívají, že kmen 121 může připomínat primitivní organismy, které na Zemi žili před čtyřmi miliardami let, kdy byl žhavý povrch planety decimován meteority.