Provoz jednoho ze symbolů Británie se totiž dostal do finančních obtíží, mimo jiné proto, že o žádný klenot nejde. "Připomíná spíše opotřebovanou lokálku z Walesu než Orient Express," poznamenal na adresu soupravy z 50. let minulého století člen vlivného výboru Dolní sněmovny.

Poslancům nejde o nic menšího, než o další pokoření panovnice, kterou chtějí zbavit tradičního soukromého dopravního prostředku. Ve chvíli, kdy se zdálo, že vlak už obyvatelům Buckinghamského paláce neposlouží, vřítil se na scénu Atkinson, proslavený nejen jako Mr. Bean, ale také středověký intrikán Osmond Darling, správce královských trávníkářů, řečený Černá zmije. Nabídl, že bude spolufinancovat koupi úplně nové soupravy, která by se ve volném čase pronajímala. Tím by se zaplatil provoz, který ročně přijde britské daňové poplatníky na závratných 700 tisíc liber (33,5 miliónu korun).

Na pomoc princi Charlesovi v tísni

V oficiálním prohlášení sice komik uvedl, že je motivován svou "vášní pro letadla, vlaky a auta", Buckinghamským palácem jde ale šeptanda, že pravým motivem je přátelství Mr. Beana s princem Charlesem. Ten si prý kdysi povzdechl, že si nedokáže život bez královského vlaku představit. Atkinson se pustil do zachraňování s náležitou razancí. Začal hrát v televizních reklamách na koncerty v Buckinghamském paláci k 50. jubileu kralování Alžběty II. a svou příchylnost královskému rodu završil plánem uspořádat sbírku, která by zajistila potřebných 10 miliónů liber na nový vlak.

"Nová souprava bude navržena tak, aby vyhovovala byznysmenům, politikům i zahraničním turistům, nejen královské rodině. Dnešní šeredný interiér to neumožňuje," říká herec, jehož soukromý majetek činí podle odhadů 60 miliónů liber. Jeho nápad není nikterak nový. Vláda se vlak snažila neúspěšně pronajmout, avšak zájemce odradilo zjištění, že nejde o žádný "palác na kolech", jak tvrdily reklamní letáky.

Jediné úspěšné využití má na svědomí premiérova manželka Cherie Blairová, která v roce 1998 přepravila během summitu G8 z Birminghamu do soukromé rezidence v Chequersu Hillary Clintonovou a manželky ostatních hlav států. Dámy však neujely ani sto kilometrů, takže šlo o vyjížďku spíše symbolickou.

Malý provoz je ostatně Achillovou patou vlaku. V letech 2001 až 2002 vyjel na trať jenom 15krát, z toho princ Charles v něm cestoval 12krát a královna třikrát. Není divu, že poslanci se bouří, když jedna cesta při tomto vytížení spolkne sto tisíc liber (bezmála pět miliónů korun). "Vlak stojí dvakrát více než letecká doprava, je starý a pomalý," stěžuje si Edward Leigh z komise pro kontrolu veřejných financí. "Když královna nasedne do helikoptéry, dostane se do hodiny v Británii kamkoli," dodává s jistou nadsázkou.

Uvnitř vládne umakart

Největší šok představuje pro ojedinělé návštěvníky vlaku vnitřní zařízení. Design bývalého šéfa Královské akademie výtvarných umění sira Huga Cassona nenabízí nic, co by od královského dopravního prostředku laik očekával - místo křišťálových lustrů a dubového obložení jsou zde zářivky a umakartové imitace textilu či dřeva. Královnin salón má fialové odstíny, oddělení jejího manžela Philipa dokonce žluté.

Nejhůře však vypadá Charlesovo cestovní apartmá, které by se prý s kombinací modrobílých květin hodilo docela dobře do obytného přívěsu. V jednom ze stolů dodnes zeje díra po náboji, který před třemi lety omylem vystřelil člen královské ochranky při vybíjení pistole. Neutěšený vnitřek vylepšují pouze drahé obrazy z královských sbírek, ty však jenom podtrhují nevhodnost celkového vybavení.

Největší otázkou ale je, co s vlakem v případě úspěchu udělá komik, jehož životním snem je rozesmát v soukromí Alžbětu II. a dostat za to šlechtický titul. Ve filmu Johnny English totiž zachraňuje královskou korunu tak dlouho, až si ji nakonec nasadí na hlavu sám. Kdoví, třeba se mu provozování královského vlaku zalíbí natolik, že soupravu překřtí na Černou zmiji.