"Nechci ležet pod zemí," vysvětluje sedmaosmdesátiletý Ed Peck, milionářský důchodce, jenž tráví zasloužený odpočinek na Floridě. I když ještě zdaleka nepomýšlí na odchod ze života, o svém posledním spočinutí má naprosto jasnou představu. Obyčejný hrob, jejž časem zaroste plevel, bude ho pokrývat bláto a jiný marast, je přece nedůstojný jeho společenskému postavení. Když už se jednou vypracoval mezi boháče, musí tak působit i po přechodu na věčnost.

S manželkou Nancy se proto rozhodli pro mauzoleum z bílé žuly, jež budou ohraničovat dva byzantské sloupy a impozantní vchod ozdobí zlatými písmy vyvedené rodinné jméno. Okolí pokryjí bílé žulové desky, nesmí chybět ani mramorová lavička, na níž si pozůstalí obnoví vzpomínky na zesnulé. Vnitřní prostor, jenž pojme obě rakve, doplní místnost pro meditace, kovaná bronzová vrata a lustr.

Specializované firmy zažívají boom

Zatímco v 80. letech firma Cold Spring Granite Company, jež patří k největších americkým podnikatelům v oboru pohřebnictví dostávala nejvýše osmdesát zakázek ročně, loni už musela naplnit požadavky 2000 zájemců o soukromá mauzolea. Cena nejlevnějších se přitom pohybuje kolem 250 000 dolarů, nejexkluzivnější přijdou až na několik milionů.

Přání a požadavky klientů jsou přitom nad očekávání pestré. Někteří si přejí spočinout ve stavbě podobající se miniaturnímu římskému chrámu, jiná dosahuje velikostí rozměry průměrného apartmá na Manhattanu. Nesmí chybět ani polstrovaný nábytek, či ručně tkané koberce, nemluvě o střešních oknech, jež umožňují výhled na oblohu. Oblibě se těší rovněž kované háky, na něž se dají zavěsit nejen portréty zesnulých, ale také jejich oblíbené předměty, jež je obdobně jako egyptské faraóny provázejí i na druhý břeh..