Italští vědci objevili v Argentině titanosaura

Velké množství zkamenělých kosterních ostatků veleještěrů, které letos objevila italská paleontologická expedice v argentinské provincii Rio Negro, naznačuje, že rozsáhlou oblast nynější Jižní Ameriky obývali v pravěku mohutní býložravci rodu titanosaurus.

"Výborně zachovalé kosterní ostatky čtyř titanosaurů nám zřejmě umožní dokonale zrekonstruovat morfologii" tohoto pravěkého býložravce, prohlásil Beppe Mecconi, ředitel Muzea přírodních věd v Lerici u Janova.

Vědci doufají, že nález tří dospělých jedinců a jednoho mláděte poskytne dostatek poznatků o celém životním cyklu tohoto druhu, včetně poměrně přesného obrazu o jeho tělesné velikosti, hmotnosti i stravovacích návycích.

Titanosaurus, který v pravěku dominoval ekosystému nynější Jižní Ameriky, žil v pozdní křídové době, v období mezi 83 a 65 milióny let. Tento gigantický býložravec mohl dorůst délky až 60 metrů a jeho hmotnost se zřejmě pohybovala kolem 15 tun. Patřil mezi vůbec největší živočišné druhy, které se kdy pohybovaly po naší planetě.

Pro tohoto plachého sauropoda žijícího ve vodách byl charakteristický mimořádně dlouhý krk i ocas, ale neúměrně malá hlava. Hřbet mohutného těla byl chráněn mocným pancířem.

Mecconiho tým překvapilo, že kostry těchto čtyř titanosaurů ležely v těsné blízkosti ostatků abelisaura, dvounohého predátora, který patřil k jejich největším přirozeným nepřátelům.

"Zřejmě je zaskočila nějaká nenadálá přírodní katastrofa jako například mohutný příval vody," konstatoval paleontolog.