K údivu světových módních domů ukázal poslední průzkum společnosti ROMIR Monitoring, že Rusové bez ohledu na výši příjmů většinou znají světové módní značky a nosí je. Pouze hrstka bohatých ale nakupuje v italských a francouzských buticích; naprostá většina Rusů sežene Dolce & Gabbana na tržišti.

Sociologové se nedávno ptali lidí, jakým módním značkám dávají přednost. Průzkum prováděli současně na uzavřené módní přehlídce v centru Moskvy a v obchůdcích na předměstí metropole. Překvapením bylo, že většina Rusů odpovídala stejně: na prvním místě byl Dolce & Gabbana, pak Armani a Versace.

Bez rozmýšlení si na značku italských návrhářů Dolce & Gabbana vzpomnělo 26 procent dotázaných. Armaniho uvedlo 15 procent lidí a klasiku Versace dvanáct procent. Čtvrtý skončil Christian Dior s deseti procenty hlasů. Návštěvníci módní přehlídky byli ale erudovanější a dokázali vyjmenovat až třikrát více značek než nakupující v obchodních centrech a obchůdcích na předměstí.

Bez úspěchu i celníci

Zbavit Rusko padělků módních značek se nedaří ani celníkům, ani bezpečnostním složkám. Čas od času milice zabaví kontraband módního zboží z Turecka, zakázat městské tržnice ale nemůže.

"Kabelku mám z tržiště u metra Bagratinovská a vím, že nebyla vyrobena u Louise Vuittona. No a co? Byla za dvě stovky, to bych v butiku LV nesehnala," přiznala studentka Maja. "Džíny Dolce & Gabbana tam koupíte za tisíc rublů, a ne tisíc dolarů," dodala. Že třpytivé ozdoby po druhém vyprání zmizí, nakupujícím zřejmě nevadí.

Podle průzkumu ROMIR Monitoring považují Rusové značky Dolce & Gabbana, Armani, Hugo Boss či Versace za stejně dostupné jako lidovější značky Mango, Benetton nebo Oggi.

"Lidé, kteří se oblékají u MEXX, nemohou nikdy proniknout do filozofie rafinované rozkoše Armaniho," míní Anuš Gasparjanová z Fashion Consulting Group, zabývající se haute couture. Nakupující v Rusku ovšem nevybírají módní filozofii, ale oblečení, které ochrání před chladem a vypadá "jako opravdové".