Čínská Šanghaj je město, kde se půjčování kol daří nejvíce na světě. V červnu bylo k mání na půl miliónu kol k půjčení.

Opuštěná kola pomalu zarůstají travou.

Opuštěná kola pomalu zarůstají travou.

FOTO: Profimedia.cz

Kromě oficiálních míst, kde si lze kola vyzvednout a pak vrátit, se ale bicykly začaly objevovat i tam, kde nemají. Lidé je nechávají pohozené na už tak přeplněných ulicích. Místní úřady proto začaly opuštěná kola svážet na jedno místo.

Tisíce kol postupně šhangajské úřady stahují z ulic.
 
Opuštěná kola začínají místní úřady pomalu stahovat z ulic.

Opuštěná kola začínají místní úřady pomalu stahovat z ulic.

FOTO: Profimedia.cz

Společnosti, kterým patří, se ale k jejich vyzvednutí příliš nemají. Více než 90 procent nalezených kol patří společnosti Mobike a Ofo. Obě firmy se chystají expandovat do Evropy či Severní Ameriky a jejich hodnota se pohybuje kolem miliardy dolarů.

Na rozlehlé dočasné parkoviště se ještě hodně bicyklů vejde.

Na rozlehlé dočasné parkoviště se ještě hodně bicyklů vejde.

FOTO: Profimedia.cz

Úřady se teď v čínských městech snaží jejich činnost regulovat. V aplikaci, ve které si lze kola pronajmout, se nyní budou moci uživatelé registrovat jen pod svým plným jménem, aby byl lépe dohledatelný v případě, že kolo někde pohodí.