Japonci si jako první uvědomili, že telefonujete-li v hromadném dopravním prostředku, dráždíte tím okolí víc, než kdybyste se bavili se spolucestujícím.

Potvrdily to i výsledky studia Andrewa Monka a jeho kolegů z britské University of York. Podle nich, slyšíme-li pouze jednu stranu rozhovoru, podvědomě cítíme nutkání zapojit se do něj. A to vyvolává určitou nevrlost.

Nemístné zvýšení hlasu

Lidé to dokáží tolerovat v případě, že má telefonní hovor nějaký smysl - například když se omlouváte, že přijedete pozdě na schůzku. Zavoláte-li ale někomu, jen abyste se s ním podělili o fakt, že právě jedete tramvají, můžete čekat zlé reakce alespoň od těch nejnervóznějších spolucestujících.

Podle vědců spočívá další důvod podráždění v takzvaném telefonním jeku - hovořící totiž často podvědomě zvyšuje hlas, byť to není vůbec třeba.

Hlasujte v anketě pod článkem:
Vadí vám, když musíte vyslechnout cizí hovor?

Výzkum prováděný desítkami dobrovolníků v Británii a Spojených státech potvrdil, že naprostá většina spolucestujících intimní detaily ze života druhých slyšet nechce.