Uběhlo teprve 45 minut z tříapůlhodinového letu z dovolenkového střediska v Turecku směrem do ruského hlavního města a nejmenovaná 50letá pasažérka diabetička začala mít vážné zdravotní potíže. Inzulín však nechala v kufru, který byl odbaven do zavazadlového prostoru.

Ženin stav se extrémně rychle zhoršil a nepomohla ani rychlá resuscitace ze strany posádky letadla. Pasažérka po necelé hodině letu na palubě Boeingu 757 zemřela.

Obvykle jsou větší letadla pro takovou situaci vybavena speciálním prostorem, kam se tělo uloží, aby nestresovalo ostatní pasažéry ještě více, než je nutné.

Plný let neumožnil jiné řešení

Podobnou „kóji” ale často nemají menší letadla nebo mnohé stroje nízkorozpočtových aerolinií, které šetří s místem na palubě, jak to jen jde. V takovém případě bývá využita řada prázdných sedadel, na které se mrtvola umístí a přikryje. To však nesmí být let plný, což byl přesně tento případ. Posádka letadla tak neměla jinou možnost než položit ženino tělo do uličky a přikrýt je po zbytek letu dekou.

Podle manželova vyjádření pro ruský tisk si žena aplikovala inzulín jen hodinu předtím, než nastoupila na osudný let, a tak měla za to, že si ho nemusí brát s sebou na palubu.

ČSA vyhodnocují situaci flexibilně

A jak by obdobná situace vypadala, kdyby se stalo něco podobného na palubě Českých aerolinií? Ty mají podle svého mluvčího pro takové případy provozní postupy.

„K zesnulému zachováváme maximální možnou míru důstojnosti a piety. Každý případ je ale nutné vyhodnotit individuálně podle pravděpodobné příčiny úmrtí, fáze letu a dalších faktorů tak, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti letu. Pokud to je možné, necháváme tělo upoutané v sedačce a zahalené přikrývkou. Snažíme se přesadit cestující a především se postarat o příbuzné, pokud jsou na palubě a poskytnout jim maximální podporu,” informoval Novinky mluvčí ČSA Daniel Šabík.