Každé čokoládové vajíčko obsahuje plastovou kapsli skrývající překvapení, skládací hračku, nebo malou postavičku. Spojuje v sobě tedy uspokojení touhy mlsat, hrát si, nedočkavé zvědavosti a pocitu zdravé výživy vyvolaného reklamou předvádějící sklenice mléka vlévané do čokolády, po nichž baculatí prckové nesmírně dovádějí v trávě.

Kindervejci propadli i dospělí

Kindervejce je typicky evropský produkt - vyrábí ho italská firma Ferrero, v názvu však figuruje německé slovo a v Německu se také prodá čtvrtina veškeré výroby. Dobrota se přitom vyrábí také v Polsku, v Belgii a v Argentině.

Konzumenty nejsou zdaleka jen děti - belgický list Le Soir citoval seriózní dospělé sběratele, kteří si vejce kupují už několik desetiletí. Jeden z nich, Nico Vincentini, dokáže třesením v obchodě rozpoznat, zda je uvnitř jen bezcenná skládačka, nebo opravdová figurka - naposledy například postavy z Pána prstenů.

Jiný borec má zase kamaráda v obchodě, který mu půjčuje každou novou zásilku, aby mu ji jiný kamarád projel pod rentgenem. Koupí si jen vzácné kusy.

Za Šmoulu až několik set eur

Za Šmouly na olympiádě z 80. let se platí mezi zanícenci několik set eur. Vzácná jsou také zvířátka z rodu Crazy Crocos. Muzeum užitého umění ve Frankfurtu uspořádalo letos seriózní výstavu více než 2 000 překvapení z kindervajec, pečlivě seřazených pod skleněnými poklopy. 

Kolem vejce se motá celým tým "slepic", které bdí, aby bylo stále populární. Designéři navrhnou každoročně 140 novinek - mezi posledními jsou veselé odkazy na internet. Majitel vejce najde uvnitř kód, pod nímž ho na počítači čeká osobní překvapení, vymyšlené jen a jen pro něj.