"Myšlenka oživení koněspřežky v Českých Budějovicích existuje již několik let. V roce 2001 byla na základě usnesení rady města zpracována studie proveditelnosti projektu Revitalizace objektů koněspřežní dráhy České Budějovice-Gmunden a poté i marketingová studie," sdělil náměstek českobudějovického primátora Juraj Thoma (ODS).

"Cílem bylo prověřit možnost obnovy koněspřežní dráhy, navrhnout možné trasy a vytipovat nejvhodnější variantu," upřesnil.

Studie s pěti variantami

Podotkl, že marketingová studie, kterou českobudějovičtí radní ve středu projednali, popisuje poměrně detailně pět variant oživení koněspřežky. Jako nejvhodnější se v rámci zmíněné studie jeví oživení historické podoby původní trasy vedoucí směrem od ulice F. A. Gerstnera přes Českou ulici až k Husově ulici.

Oživená koněspřežka v centru Českých Budějovic prodělala letos od 1. až 3. do května při oslavách vstupu Česka do Evropské unie jakousi neoficiální premiéru. Zájem o její repliku, dlouhou jen asi 200 metrů, byl velký. Tehdy se na ní svezlo na 1500 dospělých a nejméně stejně dětí.

"Obnovený úsek koněspřežky s délkou kolejí zhruba 840 metrů by vedl od Háječku - ulicemi Biskupská-Radniční-Česká-Husova a zpět. Součástí trasy by bylo i historické značení, lavičky, osvětlení a podobně. Vedle možnosti svezení by mělo být možné navštívit některé původní historické objekty například Zelenou ratolest, Solní sklad a Strážní domek," popsal uvažovanou variantu ředitel firmy Incoma, která pro město studii zpracovala, Tomáš Drtina. 

Potřeba zázemí

Drtina dodal, že projekt si vyžádá i vznik funkčního zázemí, tedy objektů a zařízení pro ustájení koní, garážování vozu a uložení dalšího materiálu nutného k provozu koněspřežky. V úseku Na Sadech se počítá i s krytým přístřeškem sloužícím jako občerstvovací stanice pro koně a obsluhu.

Celková investice do nové turistické atrakce by si v první etapě vyžádala zhruba 16 miliónů korun. Město se netají snahou získat na projekt dotaci ze Společného regionálního operačního programu (SROP), a to ve výši až 12 miliónů.

"Jsem přesvědčen, že projekt by přivedl do jižních Čech další turisty. Při dobře připraveném programu a spoluprací všech subjektů může vzniknout kvalitní produkt cestovního ruchu a spolu se státem podporovaným projektem dokončení Vltavské plavební cesty se výrazně zvýšila atraktivita Českých Budějovic a jejich okolí," tvrdí Thoma.

V obdobném duchu hovořil i předseda Klubu přátel Českých Budějovic Vladimír Musil. "Budějovice nemají příliš možností, jak přilákat turisty. Koněspřežní železnice je tím pravým fenoménem. Proto také o oživení trati již více než deset let usilujeme," řekl Musil.

Koněspřežka, jejíž projekt vypracoval František Antonín Gerstner, spojila v roce 1832 České Budějovice s rakouským Lincem. Na prvním, 62 kilometry dlouhém úseku do Kerschbaumu, byl provoz zahájen v září 1828 a o čtyři roky později se začalo využívat celých 129 kilometry trati. Čtrnáctihodinovou cestu zdolávali dva koně zapřažení za sebou až do počátku 70. let 19. století.