"Kvůli potížím v řízení se odchýlil několik kilometrů od vytyčené trajektorie a raketoplán SpaceOneShip poté navedl zpět," potvrdila v úterý televize Fox. Právě pro takové případy však jsou na křídlech lodi pomocné plynové trysky.

List International Herald Tribune připomněl, že do vesmíru zamířilo v posledních padesáti letech mnoho astronautů a vojenských pilotů za peníze vlád řady zemí a na oběžnou dráhu se dostali i civilisté.  

Stejná cena za studii

"Tým projektanta Burta Rutana to však poprvé dokázal bez vládní pomoci. Tvůrce programu utratil za čtyři roky 20 miliónů dolarů (520 miliónů korun) a neodpustil si poznámku, že takové peníze dokáže vládní agentura NASA spotřebovat za jedinou studii napsanou na papíře," uzavřel deník.

Někteří experti mírní optimismus Rutanova týmu. Robert Goehlich, který vede na univerzitě v japonské Jokohamě vůbec první přednášky o komerčním využívání výprav do vesmíru, je přesvědčen, že bude dostatek zájemců ochotných zaplatit sto tisíc dolarů (asi 2,7 miliónu korun) za let na hranici vesmíru.

Současně upozorňuje, že zůstává sporné, zda se vývoj soukromé kosmické lodě komerčně vyplatí: "SpaceShipOne nabízí pouze dvě místa pro turisty. To by se buď musela postavit větší loď, anebo zvýšit cena nejméně na trojnásobek."

Kromě toho by do značných výšek narostly výdaje za údržbu. "Nanejvýš po sto startech by musel raketoplán projít úplnou renovací, po každém druhém měnit tepelný štít," upozorňuje Goehlich.

Letectvo prověří smlouvu na rakety

Letectvo USA v pondělí ustoupilo tlaku ze strany Kongresu a rozhodlo, že nechá prověřit finančně nákladný program, jehož prostřednictvím společnosti Boeing a Lockheed Martin vysílají do vesmíru americké špionážní a jiné vládní satelity. Studie má být zhotovena do konce roku.

Kongres letectvo požádal, aby zvážilo využívání služeb obou společností současně. Letectvo však tvrdí, že nynější opatření zajišťuje konkurenci, a navíc, pokud dojde k poruše jedné nosné rakety, má k dispozici stroj druhého podniku.

Boeing má však od minulého července roční úřední zákaz startů nosných raket, protože nelegálně získala přes 25 tisíc stran dokumentů svého konkurenta, firmy Lockheed Martin - proto také tři rakety Boeingu čekají na start. Letectvo v USA v současnosti uvažuje o zrušení zákazu.