"Akci, na které se sjelo čtyřiačtyřicet posádek, pořádal plzeňský Trabant klub, který existuje již 37 let a je se svými 450 členy největší z pětadvaceti klubů v zemi," uvedla předsedkyně plzeňského Trabant klubu Milada Šambergerová, která je značce Trabant věrná od roku 1978.

"Za tu dobu jsem vystřídala už pět vozů. Ten poslední se jmenuje Kája a byl vyroben v roce 1972 a je to taková rodinná relikvie," řekla předsedkyně klubu s tím, že Kája ročně najezdí tak deset tisíc kilometrů a není pro něho problém i dnes na dálnici při plném zatížení dostat ze sebe stokilometrovou rychlost.

Pro trabantisty to bylo první jarní probuzení. "Museli jsme se připravit nejen technicky, ale i psychicky. Pro řadu motoristů jsme něco jako červené sukno pro býka. Řada z nich na nás nebere žádné ohledy, takže se musíme obrnit tolerancí a shovívavostí. Nesmíme se nechat vyprovokovat," řekl jeden z trabantových nadšenců.

Trabanty vstup do EU neohrozil

Výroba Trabantů odstartovala v tehdejším socialistickém Německu v roce 1957. Pro značku je typická karosérie ze směsi odpadu z bavlny a syntetické pryskyřice. Dodnes je v České republice registrováno okolo padesáti tisíc vozů.

"Máme širokou zásobu náhradních dílů, takže v dohledné době trabantům u nás zánik nehrozí," konstatovala Šambergerová.

Příznivci této značky se nemusejí obávat, že by vstupem České republiky do Evropské unie nemohli na silnice. "Osobní automobily v registrech jednotlivých států Unie je možné provozovat i na zbylém území EU. V tomto případě není proto podstatné, jde-li o vozidlo typu třeba Trabant, Škoda 105 či jiné, modernější," uvedla Lenka Codlová z odboru vztahů s veřejností ministerstva dopravy.

"Trabant vyrobený v roce 1975 může být provozován po splnění emisních limitů a technického stavu také v rozšířeném společenství. Nikdo se tak nemusí strachovat, že mu bude provoz vozidla v EU zakázán," dodala.