Příběh se začal psát v roce 1966, tedy v době, kdy se závody Formule 1 jezdily už dlouhých 16 let. Tehdy se Jo Siffertovi, poté co zvítězil ve své kategorii v závodu 24 hodin Le Mans, podařilo nevědomky založit novou tradici. Když tehdy na pódiu přebíral ne příliš dobře vychlazenou láhev šampaňského, nešťastnou náhodou se korek uvolnil, vystřelil a postříkal všechny přihlížející pod pódiem. Rok na to tuto nehodu zopakoval Dan Guiney, tentokrát už ale záměrně. A tak se zrodilo gesto, které je dnes neodmyslitelnou součástí oslav vítězů.

Degustace šampaňských v Obecním domě.

Šampaňské, které jezdci rozlévají, pochází ze speciální edice francouzského vinařství G.H. Mumm. Konkrétně jde o šampaňské Cordon Rouge, které je vlajkovou lodí značky. Pro jezdce se vyrábí ve větší, třílitrové variantě a navíc s nálepkou vítězného věnce. Z každého závodu je vždy jedna plná láhev i s podpisy všech vítězů uschována a posléze vydražena na charitativní aukci.

„Největší dosavadní výdělek přinesla láhev prodaná v Řecku, která se vydražila za neuvěřitelných 480 000 korun,“ dodal Thomas Lignier z vinařství G.H. Mumm.

Šampaňské ke všem jídlům

Šampaňské vítězů F1 a mnohá další bylo možné ochutnat právě při páteční akci Grand Jour de Champagne.

„Za cenu jedné láhve tu bylo možné ochutnat až 25 různých lahví šampaňského,“ popsal akci hlavní sommelier akce Aleš Pokorný, který se důrazně ohradil proti českému zvyku pít šampaňské jen při oslavách.

Šampaňské není pouze aperitiv, můžete ho pít ke všem chodům.

„Šampaňské se může pít kdykoli a k čemukoli. Můžete ho pít jako aperitiv, ale stejně tak dobře poslouží i jako nápoj k hlavnímu jídlu nebo dezertu. Lehké šampaňské se výborně hodí k mořským plodům. Ke staršímu plnějšímu šampaňskému si můžeme dát klidně i telecí steak nebo kachnu se zelím a bramborovým knedlíkem,“ dodal Pokorný. Sladší šampaňské v kategorii demi-sec, které má 40-50 gramů zbytkového cukru, je vhodné i k dezertu.

Z účastníků prestižní akce určitě stojí za zmínku značka Salon/Delamott, která produkuje šampaňské Salon jen v nákladu 50 000 lahví za rok pro celý svět a navíc jen v některých letech. Od roku 1900 vzniklo jen 37 ročníků tohoto unikátního šampaňského.