„Budeme rádi, když bude vystavena na důstojném místě. Našim tajným snem je, aby lokomotiva zase jezdila v ulicích města,“ prozradil Maroš Mačuha z Bratislavského okrašlovacího spolku, který se přičinil o návrat lokomotivy do Bratislavy.

Lokomotivu se podařilo zachránit v poslední chvíli. Zachovaly se obě lokomotivy slavné „vídeňské tramvaje“, jak Bratislavané s oblibou nazývali lokálku na elektrický pohon jezdící z jejich města do Vídně. Jedna lokomotiva je po rekonstrukci součástí dopravního muzea v rakouském Mariazellu a druhá jezdila až do loňska v okolí Linze.

Kabina lokomotivy Ganz Eg6

Kabina lokomotivy Ganz Eg6

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Po vyřazení z provozu o ni nebyl v Rakousku zájem, stála odstavená na nádraží v Eferdingu a chtěli ji dát sešrotovat. „Podařilo se nám ji získat za devět tisíc eur. To byla cena za 30 tun šrotu,“ řekl Právu Roman Delikát, autor projektu záchrany historické lokomotivy. Peníze pochází z veřejné sbírky a od městských institucí.

Lokomotiva, která spojovala Vídeň a Bratislavu.

Lokomotiva, která spojovala Vídeň a Bratislavu.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

V lokomotivě jsou dodnes původní prvky. „Je to obousměrná lokomotiva. To znamená, že po dojezdu do cíle se klika k řízení přeložila na opačnou stranu a jelo se zpátky. Původní je prakticky celý interiér, elektrické rozvody i okna. Odborníci firmy Ganz přijeli svého času do Bratislavy, propočítali nosnost tehdy jediného mostu přes Dunaj v našem městě. Pro provoz tramvaje bylo nutné posílit nosnost mostu. U dvou lokomotiv, vyrobených speciálně pro Bratislavu, byl rovnoměrně rozložený tlak na obě osy,“ dodal Delikát.

Stoletá lokomotiva se vrátila do Bratislavy.

Stoletá lokomotiva se vrátila do Bratislavy.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Elektrická lokomotiva Ganz Eg6 byla vyrobena v roce 1913. Mezi Vídní a Bratislavou jezdila od roku 1914 do roku 1935. Na slovenské straně se původní trať nezachovala, v Rakousku končí koleje v pohraniční obci Wolfsthal. Současné vlaky spojující obě hlavní města jezdí po jiných trasách.