Symbolem svátku vše zamilovaných je pohlednice, která se ovšem během let mění. Ne vždy ke spokojenosti všech. Čtyřiašedesátiletá Sylvia Stewratová z floridského Naples se dokonce ptá: "Co se stalo se starými dobrými 'Miluji tě' a saténovými srdíčky?," když se probírá několikametrovým regálem s valentýnskými pohlednicemi, kde už mnohdy chybí typická srdíčka, za to se na nich objevují vzkazy ´Dík, že mě miluješ, i když jsem načuřenej´.

Marketing sleduje trendy

"Tradiční srdíčka tu pořád ještě jsou, ale jak se mění životní styl, rozšiřuje se i nabídka a to, co by ještě před pár lety bylo hodně diskutabilní, je dneska naprosto normální," vysvětluje Tressa Schurzová z produkce valentýnských pohlednic společnosti Hallmark. Na jedné se nepříliš pohledný mládenec se ptá dívky svých snů: Jaká je adresa tvých internetových stránek?" A dívka odpovídá:  jdidohájety_ úchylákunebo_ zavolámpoldy.com 

"Jde nám hlavně o to, aby každý našel tu jedinou správnou valentýnskou pohlednici, kterou hledá a která naprosto odpovídá jeho vztahu," říká Schurzová. "Slovo láska by mohlo připadat příliš silné někomu, kdo si nový vztah zatím jen tak zlehka oťukává, a proto nabízíme spoustu pohlednic s milým textem, v němž se ale nevyskytuje slovo začínající na l.

Byznys především?

Mohlo by se zdát, že se z valentýnských pohlednic dělá zbytečná věda, ale podle oficiálních údajů se jich jen ve Spojených státech prodá každoročně na 178 milionů kusů, což pro výrobce pohlednic činí ze 14. února druhý nejvýznamnější svátek hned po Vánocích.

"S Vánocemi se to ale vůbec nedá srovnat," říká Jane Lacyová z obchodu Hallmark v Naples. "Na Vánoce si lidi můžou nakoupit štos stejných pohlednic, na Valentýna vybírají každou zvlášť podle toho, pro koho je určená. Taky proto jsem tak ráda v práci 13. února. Mám sice plné ruce práce, ale lidi mají úplně jinou náladu, probírají se pohlednicemi a vzájemně si je ukazují a žertují spolu..., všichni září."

Obchod představuje Valentýn i v Anglii. Britští romantici utratí letos kvůli svátku Valentýna podle odhadů 22 miliony liber a zcela pragmatičtí britští obchodníci se snaží utržit co nejvíce. Na největší podíl z koláče se mohou těšit květináři, kteří kvůli tomuto svátku dovážejí květy až z Afriky. Nejpopulárnější valentýnskou květinou zůstávají rudé růže. Očekává se, že se jich do konce týdne prodá sedm milionů.

Britské ženy a dívky si mohou nabrousit zoubky také na čokoládu, která bude zřejmě i letos hned na druhém místě mezi dárky. Britové totiž podle statistik spořádají neuvěřitelných 11 kilogramů čokolády na osobu.

Valentýn pomáhá i seznamkám, což je v v Británii byznys, který má potenciálně 11 milionů zákazníků. Do konce desetiletí se podle odhadů počet lidí bez partnerů zvýší na 16 milionů Britů. Zatím používá seznamku asi pětina z nich.

S valentýnskou nabídkou přišlo i obří kolo Londýnské oko. Zamilované páry si mohou zamluvit celou skleněnou gondolu jen pro sebe a dostanou k tomu láhev šampaňského.  

Francouzská tradice

Svátek svatého Valentýna se zabydlel ve Francii. Podle nedávného průzkumu se ho chystá v pátek slavit téměř polovina Francouzů. Tři čtvrtiny z nich se chystají svého milého obdarovat dárkem a ženy hlavně květinou. Polovina přitom plánuje večeři při svíčkách. Valentýnská menu s lahví šampaňského jsou v pařížských restauracích samozřejmostí.

I když se slavení svátku zamilovaných stává takřka společenskou nutností, řada Francouzů mu přisuzuje pozitivní účinky. Třetina z nich míní, že je dobrý prostředkem, jak čelit monotónnosti v partnerském vztahu, a podle 29 procent francouzských ctitelů tohoto svátku napomáhá k romantickému vztahu milenců.

Naprázdno nevyjdou ani nezadaní. Známý pařížský obchodní dům Galeries Lafayette organizuje velký ´Večer nezadaných´. Jeho účastníci se mohou v restauraci obchodního domu těšit na sedmiminutová setkání se sedmi zástupci opačného pohlaví.