Vědci objevili geny "vlkodlaků"

Právo, mcm

Pověra o lidech, kteří se za úplňku mění ve vlky, je rozšířena po celé Evropě a kořeny sahá hluboko do minulosti, snad až do doby kamenné. Čínští a američtí vědci nyní podle listu Die Welt oznámili, že objevili geny, jež kdysi zřejmě přispěly ke vzniku pověry.

Týmy profesorů Süe Čang z pekingské lékařské školy a Pragny Patela z Jihokalifornské univerzity uvádějí v časopise American Journal of Human Genetics, že klíčem ke „vzniku“ vlkodlaků jsou dodatečné geny v pohlavním chromozómu X.

Dodatečná DNA podle nich aktivuje gen SOX3, který ovlivňuje růst srsti. Vzniká tak porucha zvaná hypertrichóza, označovaná i jako „vlkodlačí syndrom“. Její oběti mají tvář či celé tělo porostlé srstí – z toho se zřejmě vyvinula představa o lidech, kteří se mění ve vlky.

Vědci dospěli k těmto zjištěním na základě genové analýzy dvou rodin, jedné čínské a jedné mexické, které trpí hypertrichózou. Světově je nyní známo 50 případů této poruchy.

V 16. století už lidé s hypertrichózou nebudili strach, aspoň u panovnických dvorů ne. Byli považováni spíše za kuriozitu. Jedním z nich byl i Petrus Gonsalvus a jeho dcera Tognina, kterým francouzský král Jindřich II. poskytl útočiště v paláci ve Fontaineblau.

V 19. století klesli lidi s vlkodlačím syndromem na jarmareční podívanou. Takto proslulou postavou byl svého času „Lionel Lví muž“ (vlastním jménem Stephan Bibrowski, 1890–1932).