V Thajsku byla nalezena fosilie krokodýla žijícího před 100 milióny let

Novinky, Dagmar Plecháčová
Maha Sarakram

Nový druh krokodýla, který žil před 100 milióny let, se podařilo určit z fosilie, kterou zkoumal Komsorn Lauprasert, vědec z univerzity Mahasarakham v Thajsku. Právě v této zemi byla také fosilie před lety objevena, ale až nyní se s jistotou poznalo, o jakou zkamenělinu jde. Tento vyhynulý druh krokodýla měl delší nohy než ten současný a podle tvaru jeho zubů se nejspíš živil rybami.

„Žili na souši a mohli velice rychle běhat,“ uvedl Lauprasert, který si všiml lebky fosilie v létě 2006 v muzeu a začal ji prozkoumávat. Patnácticentimetrová fosilie byla původně nalezena v provincii Nakhon Ratchasima, známé také jako Korat, ale nebyla zařazena k žádnému živočišnému druhu.

Fosilie se nakonec dočkala i pojmenování Khoratosuchus jintasakuli podle místa objevení a příjmení ředitele výzkumného ústavu zkamenělých dřevin a nerostných zdrojů Pratuenga Jintasakula.

Severní Thajsko se v posledních desetiletích stalo důležitým paleontologickým nalezištěm. Thajští a francouzští výzkumníci zde začali provádět společná bádání již v roce 1980 poté, co zde geologové, hledající původně uran, v 70. letech minulého století nalezli stehenní kost dinosaura.