"Zatímco běžně zobrazoval ženskou sexualitu tak, jak byla chápána muži, tentokrát se obsah změnil. Je tvořen pohledem žen," říká o kalendáři přední britský fotograf Nick Knight, který byl letos přizván k jeho vytvoření na příští rok. Česká premiéra Pirelli se uskutečnila počátkem prosince v Praze.

Aby získal inspiraci, obrátil se Knight na čtrnáct žen. "Požádal jsem je o jejich nápady," přibližuje vznik kalendáře. "Jejich reakce byly neuvěřitelně rozmanité, od velmi pasivních k značně dominantním," prozrazuje. 

Mezi oslovenými ženami byly i takové hvězdy jako herečka Catherine Deneuveová, či zpěvačka Bjork nebo Courtney Love. Pro ztvárnění jejich představ byly vybrány modelky, patřící mezi nejznámější a nejkrásnější na světě. Vedle Polyanny McIntosh ze Skotska je to například jedna z nejúspěšnějších britských modelek Liberty Rossová, či jednadvacetiletá Natalia Vodianova pocházející z ruského Nižního Novgorodu.

. : Natalia Vodianová, ruská topmodelka

Nechyběla ani Afričanka Alek Wek. Ženu, která se narodila v jižním Súdánu, časopis People zařadil v květnu 1999 mezi 50 nejkrásnějších lidí světa.

Kurková opět na stránkách kalendáře

Letos už podruhé se na kalendáři Pirelli podílí také česká devatenáctiletá modelka Karolína Kurková. Tato děčínská rodačka se v poměrně krátké době vyšvihla mezi modelingovou špičku a stala se dívkou titulních stran mnoha světových módních časopisů, jako je W magazine či Vogue.

Ačkoliv se každá fotografie v kalendáři vztahuje k nápadům jednotlivých žen, jejich jména nebudou v souvislosti s konkrétními měsíci odhalena. "Je to jako maškarní bál," vysvětluje Kniht. Lidé se jej účastní, protože se jim líbí anonymita. "Když si totiž dáte škrabošku na oči, tak budete určitě více odvážnější, provokativnější, víc si dovolíte," tvrdí. A proto ženy neodhaluje.

Fotografie vyvolávají fantazii

Kalendář na příští rok narušuje také všechny zaběhnuté formy. Na rozdíl od předcházejících je plný zářivých barev a abstraktního designu. "Chtěl jsem, aby fotografie podněcovaly fantazii," popisuje fotograf.

"Když sníte, používáte jen přibližný obraz, který se  stane zřetelným až v okamžiku, kdy se připojí konkrétní detaily. V opačném případě je obraz nejasný. Zároveň jsem však chtěl použít techniku, která udělá tyto obrazy vizuálně jasnými," vysvětluje svůj postup fotograf, jenž za svou práci pro přední módní časopisy získal celou řadu ocenění.

Kalendář Pirelli vychází pravidelně jen s krátkými přestávkami, způsobenými ekonomickými krizemi, již od roku 1964. Tenkrát si světoznámý fotograf skupiny Beatles Robert Freeman dovolil v tehdy poněkud prudérní době něco nepředstavitelného.

Se dvěma modelkami vytvořil na Mallorce sérii fotografií plných sexuálního napětí. Jejich napůl odhalená těla způsobila v tehdejší společnosti šok. Od té chvíle se stal kalendář Pirelli modelem objevování krásy ženských těl.

Určitým přelomem byl podle odborníků rok 1994, kdy se fotografického ztvárnění ujal hollywoodský fotograf Herb Ritts. Pro svůj záměr angažoval takové supermodelky jako Cindy Crawfordovou, Kate Mossovou a Helenu Christiansenovou a vytvořil výbušné erotické dílo. Od té chvíle byly jednotlivé ročníky kalendáře stále odvážnější.

Jen jako dar

Přestože jiné kalendáře si může zájemce prohlédnout často už v létě, Pirelli ten svůj drží dlouho v tajnosti. Jeho premiéra je vždy významnou společenskou událostí.

"Celý náklad kalendáře, který bývá tak čtyřicet tisíc kusů, je již předem rozdělen. Případný další zájemce přijde většinou zkrátka. Jednotlivé výtisky jsou totiž rozesílány darem významným osobám, členům panovnických rodů, prezidentům, ale třeba i Eltonu Johnovi," říká marketingový manažer společnosti Pirelli v ČR Zdeněk Vacl.

Díky tomu, že nejsou volně v prodeji, se jejich cena často vyšplhá do závratných výšek. Například kalendář fotografa Francise Giacobettiho z roku 1970 se už v den vydání prodával za tisíc liber. Kalendář fotografa Arthura Elgorta z roku 1990, jehož motivem byly olympijské hry ve Španělsku, byl během živé show při představení kalendáře ve Vídni vydražen částkou 84 tisíc dolarů.

Úplná kolekce dosud vydaných kalendářů, kterou vlastní jen pár jedinců na světě, mezi nimi například i britský princ Charles, se oceňuje na milióny dolarů.

Zdeněk Vacl připomíná, že jeden výtisk kalendáře se draží každoročně i u nás. Výtěžek z letošní dražby je určen ve prospěch veřejné sbírky na léčbu dětských onkologických onemocnění Brněnský krokodýlek.