"Jsou tam otázky, které si sama kladu, otázky o mně, o tom, kdo jsem a odkud jsem přišla," řekla Jodie Fosterová. "Fascinuje mne fenomén výzkumníka, který si při pohledu do vesmíru klade stejné otázky - dokonce tak intenzívně, že je ochoten opustit nejen své blízké, ale i svou civilizaci a své lidství, aby se dozvěděl pravdu. To je něco, co mne opravdu zajímá."

Badatelka ve vědeckém světě mužů

Teprve letos na jaře k nám (alespoň do jedné z televizí) doputoval pozoruhodný film Kontakt vytvořený podle stejnojmenného románu Carla Sagana. Autor předlohy byl významný astronom, astrobiolog, přední tvůrce programů výzkumu sluneční soustavy kosmickými sondami a propagátor hledání mimozemských civilizací radioteleskopy. Současně je považován i za nejvýznamnějšího popularizátora vědy minulých desetiletí.

Jeho literární předloha líčí jednu z možností, k níž by pátrání po mimozemských signálech mohlo směřovat: je přijata zpráva s návodem, podle něhož vědci sestrojí zařízení, v němž se člověk vydá na setkání se zástupci jiného inteligentního druhu...

Carl Sagan zemřel roku 1996, a tak se již nedožil filmu, který o rok později dokončil známý režisér Robert Zemeckis. Hlavní hrdinku - astronomku dr. Ellie Arrowayovou, která signál zachytí a je vyslána ke hvězdám - nehraje nikdo menší než populární filmová hvězda a držitelka několika Oscarů Jodie Fosterová. Postavu ženy s profesionálními vědeckými ambicemi narážejícími jak na touhu po obyčejném lidském štěstí, tak i na nepřející kolegy a vlastní pochybnosti, ztvárnila s obvyklou hloubkou a věrohodností.

Autenticitu ještě podtrhuje to, že film se zčásti natáčel ve skutečných vědeckých institucích, například u největšího radioteleskopu světa v portorickém Arecibu. Filmové postavy také pracují v rámci skutečně probíhajících programů hledání mimozemských civilizací.

Chtějí od ní radu

Nelze se proto divit, že Jodie Fosterová od té doby často dostává otázky týkající se vědy, hvězd a mimozemských civilizací. Podobně jako čeští televizní diváci občas chtějí lékařské rady od představitelů doktorských rolí v seriálu Nemocnice na kraji města.

Herečka se většinou rozumně vyhýbá komentářům k odborným problémům a všímá si především postavení ambiciózní ženy mezi neméně ambiciózními muži. "Ellie je vědkyně ve vědeckém světě mužů," říká. "Všichni víme, že mezi astronomy zatím mnoho žen není, ještě nedávno však mezi nimi nebyla ani jediná."

V rozhovorech několikrát upozornila na změny, kterými ženy prošly v moderní západní společnosti: "Před čtvrt stoletím ženy obvykle neřídily ani rodinný vůz, dnes pracují ve vědě a zastávají významná postavení."

Dramatický a přesto inteligentní snímek měl v USA značný ohlas a je (alespoň v některých kruzích) považován za téměř kultovní. U nás však zatím zůstává stranou pozornosti. Možná i proto, že nepatří ani mezi kasovní trháky, ani mezi dekadentní díla srozumitelná jen hrstce filmových zasvěcenců. Kontakt je totiž něco úplně jiného. Svým způsobem jej lze považovat za umělecky zpracované shrnutí názorů člověka, který se otázkám směřování člověka a jeho civilizace věnoval víc než kdokoliv jiný. Už proto by neměl být přehlédnut.