Reakcí na minulý Baldachýn byl roztomilý vzmach kreativity. Celý týden jste bavili vy mě nejrůznějšími texty v překladu dnes již kultovního internetového slovníku InterTran. Výsledky jsou tak vtipné, až jsem se začal trošku bát, aby Novinky za baviče nenajaly jeho... místo mě. Už dlouho jsem se necítil tak uboze. Zdá se, že jsem potkal někoho, kdo se mi nejen vyrovná, ale mě i předčí. Aneb, jak by řekl InterTran: "Já mít met má sirka"...

Uznejte, že přeložit název bálové scény z My Fair Lady Memorable Night at a Ball jako "Památný noc v jeden genitálie", jméno Tom Cruise jako "Samec Křižování" či počeštit jméno boxera Butche CoolidgePulp Fiction (Buničiny Beletrie) na "Boxer Teplý Kuli", nenapadne jen tak někoho.

Naštěstí je InterTran mnohem méně spolehlivější než já - během tohoto týdne se podezřele často hroutil, majitelé linkované stránky s anglickým textem naší hymny po pár dnech zakázali InterTranu přístup, což tento promptně přeložil.

Začal jsem se nad InterTranem zamýšlet, pokoušel jsem se ho pochopit. Proč například odmítá přeložit anglické slovo "is" ("je, existuje" - prakticky nejpoužívanější slovo ve většině jazyků)? Jak ho vůbec napadlo převést shakespearovské "Frailty, thy name is woman" coby "Košíček, tvá jméno is žena"? Proč výhradně píše slovo "JÁ" velkými písmeny? Proč pro něj slovo "internet" znamená "internovaná osoba"?

Žádný překládací software na světě přece nemůže přeložit "Tomáš" jako "Tomahavk", ne? Nebo slovo "remember" jako "spropitné". Samozřejmě pokud... pokud nemá smysl pro humor. A to je základní důkaz toho, že má vlastní vědomí.

Vedl jsem na toto téma debatu se svým přítelem Douglasem a její výsledek mě vážně znepokojil. Posuďte sami!

Douglas To zni prekvapive... InterTran je virtualni svet bez gramatickych a jazykovych hranic a omezeni a co bude dal, muzeme nechat jen na nem?
Baldachyn Presneji - InterTran je zarodek umele inteligence, ktera si zacina uvedomovat sama sebe ("JA"), je uveznena v internetu = internovaná.
Douglas A sam sebe si zacina uvedomovat jako "internetovou osobu"?
Baldachyn Jasne.
Douglas A proc ignoruje "is"? Snazi se potirat existenci cehokoli jineho krome sebe?
Baldachyn Chape relativitu existence, asi cetl Kanta.
Douglas Ale myslis, ze je schopny si uvedomovat zasahy do jeho vlastni struktury, zpusobene uzivanim z okolniho sveta? I kdyz je z velke casti sabotuje a koduje do mezi vlastniho chapani, je schopen je vnimat?
Baldachyn Jo, proto po mně jde!
Douglas Přeháníš.
Baldachyn Ani napad. Mam posledni dobou takovy divny pocit. Myslim, ze po mne nekdo jde.
Baldachyn Douglasi...?
Baldachyn Douglasi!
Douglas Depozitum mne , Tomahavk , JÁ am tvůj druh!

Chápete? Už to přišlo. Terminátor i Matrix, to všechno bylo pravda! Zbývá jediná obrana.

KRÁTCE

Nejlepší hlášky z Jedna ruka netleská

Celá filmařská obec s napětím očekávala soutěž MF Dnes o Nejlepší "hlášku" (aneb - jak v MF Dnes s oblibou píší: "průpovídku") z filmu Davida Ondříčka Jedna ruka netleská. Dle jejího výsledku totiž bylo možno určit, co si MF Dnes pod pojmem "hláška" představuje. Normální hláška je třeba Chčije a chčije! z Na samotě u lesa. To je však hláška. "Hláška" neboli "průpovídka" - a to nejlepší - je věta: "Tři mohou zachovat tajemství, jsou-li dva z nich mrtví."

Porovnáte-li ji například se slavnou hláškou z Pulp Fiction "Teď sem pozvu pár zfetovanejch negrů s kleštěma a letlampama," případně s "Prosím Tě co jsi včera dělal? - Asi jsem ušoustal veverku k smrti," z Posledního skauta, vidíte, že "hláška" je něco úplně jiného než hláška. Rozhodně to nesmí být nic vtipného a podle všeho "hláška" musí být co nejkostrbatější a obtížně vyslovitelná.

Analyzujeme-li dále všechny nominované věty (např. "Á... dcerunka nám telefon nebere..."), vidíme, že přes veškerou snahu MF Dnes nevybrala ty nejlepší. Opět musím napravovat cizí hříchy:  v přilehlé anketě naleznete další - Baldachýnem - nominované "hlášky" z Jedna ruka netleská. Zvolte tu nejlepší "průpovídku".

Vylosovaný účastník soutěže získá jako hlavní cenu možnost publikovat na serveru Pooh.cz.

Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání kritizuje Baldachýn!

Vedoucí Úřadu rady pro rozhlasové a televizní vysílání ve svém textu potvrzuje existenci podprahového sdělení v Potkali se u Kolína a zároveň uvádí, že Baldachýn, který o tom informoval, má povahu "manipulace a mystifikace".

Pan Kučera získává možnost publikovat na serveru Pooh.cz.

The Meatrix!

Omluva umělcům

Ovšem mnohem hůř než vedoucího úřadu vlády jsem zklamal umělce. Samotného mě to mrzí: víte, vždycky jsem si říkal, že tak trochu umělec jsem. Že to tedy asi ocení až následující generace, ale až mé ostatky převezou na Slavín, leckdo uroní slzu. Ale to už bohužel asi nepůjde. U umělců jsem si to pohnojil - a opět je na vině mé pomalé chápání věcí. Když tuhle ráno někdo přelepil 750 reklamních vitrín v metru otazníkem a nápisem www.ztohoven.cz, podíval jsem se na stránky, přečetl si jejich Manifest ("Možná si myslíte, že vás se to netýká. Reklama ale postupně a nenápadně znásilňuje podvědomí každého z nás"), podíval se do kódu těch stránek a zjistil, že je vytvořila internetová divize reklamní, komunikační a marketingové agentury Innovate a že minimálně jeden z tvůrců je autorem a propagátorem reklamní soutěže společnosti Nike "Čepice", o níž psal František Fuka ve FFFilmu. A udělal jsem zásadní chybu: cítil jsem v tom jistý rozpor.

Článek, který jsem napsal do Lidovek, byl kritizován už předem. Den před vydáním mě velmi tajemně po ICQ oslovil někdo, kdo tvrdil jeden z autorů - mimochodem, dalším má být někdo, kdo se údajně jmenuje "Roman Týc", což mi připadá podezřele podobné slovu romantik, a tento se zase ohlásil jako "Tomáš Jasný", eh... - a snažil se mi vysvětlit, že kritizovat reklamu za pomoci reklamní agentury je zcela konzistentní. Z naší korespondence vybírám hned dvě po sobě jdoucí zprávy:

Tomas Jasny 4.11.2003 11:33:08 no, neni spis zabavne, ze lide z reklamek vymysli a provedou takovouhle street akci na pokraji legalnosti?
Tomas Jasny 4.11.2003 11:34:17 dokazovani formou "za tim vsim v pozadi se rysuje matny obrys reklamni agentury Internet Design" je presne opacne.. ve skutecnosti je to tak, ze: presto, ze nekde v pozadi je Internet Design, jsou tito lide schopni spachat takovou akci

Čímž mi vážně moc nepomohl - nebylo by tedy praktičtější rozkládat ty reklamní agentury zevnitř? Vkládat do lživých reklamních sdělení potají pravdu?

(Klikni pro celý plakát. No tak! Just do It!)

Nebo nenápadně pozměňovat jejich jména a texty na plakátech - jako zde, u cigaret Tumors - "Ukončení kouření může mít za následek snížení našich zisků"

(šlohnuto z Worth1000.com)

Rozjasnilo se mi až nad jedním příspěvkem z internetového fóra mého nešťastného článku. Pan Pinkava mě v něm nazývá "redaktorem". A už mi to došlo! Chápete? To je jako hláška versus "hláška". Žijeme ve světě "redaktorů", "reklamy". A "umění".

Bože můj, to se mi "ulevilo". Takhle to najednou dává "smysl"'!

"Hezký" den!

P. S.

Nechal jsem InterTranem přeložit Manifest proti reklamě do angličtiny a pak zpátky do češtiny. Větu "Hnát se v hořejší bez TELEVIZE rádia , bez internace , docela stránka deník. přetížení ulice , dopravní prostředky , poštovní uskladnění jakož i obecná známost záchod." mohu podepsat. A s tím, že akce skupiny Ztohoven je taková, "které až k tvrdě vkrást se autobus vaší mysli strana branka podvědomí," se také nedá nesouhlasit. A pak že nenajdeme společnou řeč!

InterTran získává možnost publikovat na serveru Pooh.cz.