Ponorku stavěl celých deset let a nazval ji Polaris - Delta. Začátkem září konečně ohlásil, že je vše hotovo. Je však smutný z toho, že hladina Dunaje je momentálně tak nízká, že nemůže ani pomýšlet na zkušební plavbu, o ponoru ani nemluvě. Také ho rozladilo, že vedení místního koupaliště mu zatím nedovolilo vyzkoušet nový stroj v bazénu.

Čtyřicátník Forintos se setkává i s názory, že není normální, ale on to s cestou kolem světa myslí smrtelně vážně. Dvacet metrů dlouhý kolos plánuje spustit na vodu na jaře příštího roku. "Chci nejen obeplout zeměkouli, ale na severním pólu chci také zanechat maďarskou vlajku," říká.

Premiéra úspěšná nebyla

Forintos už jednu ponorku postavil, ale ta byla menší: měřila 7,5 metru a vážila 7 tun. Původně pracoval jako mechanik, ale později se specializoval na zaměřování a hledání vraků na dně řek a moří.

"Při stavbě první ponorky jsem vycházel také z toho, co jsem viděl při pobytu na německých a amerických ponorkách, a samozřejmě z odborné literatury. Zkušební plavba na Dunaji dopadla tehdy výborně. Horší to už bylo u Hamburku, kde se objevily technické potíže a ponorku jsem musel dovézt domů na kamiónu," vysvětluje své začátky Forintos.

Větší ponorku začal stavět v roce 1993 a základní, desetimetrovou část trupu mu vyrobili ve fabrice a dovezli na zahradu.

"Postupně přibývalo materiálu a dnes je to už přes 22 tun. Vnitřní zařízení tvoří zčásti věci, které jsem používal už na své první ponorce. Posádku bude tvořit pět mužů," vysvětluje pyšný stavitel. Do dvou nádrží může ponorka natankovat až 5500 litrů nafty. Pohyb ponorky zajišťují dva dieselové motory doplněné akumulátory.

Start bude v Terstu

Podle plánů nechá ponorku převézt kamiónem k Jaderskému moři do Terstu. "Posádku budou tvořit výlučně Maďaři. Předejdeme tak problémům s komunikací," míní Forintos.

Z Jadranu si to ponorka namíří přes Gibraltar kolem Islandu na severní pól. Pak by mělo následovat pobřeží Kanady, západní pobřeží USA směrem na Austrálii a jižní pól. Pak už zpátky přes jižní Atlantik a Gibraltar do Jadranu.

Denně chce maďarský mořeplavec urazit 1200 kilometrů, a pokud dodrží maximálně 80procentní výkon motorů, nafta mu v nádržích vydrží deset dní.

"Pokud bude moře klidné, můžeme plout na hladině, a tak si nabijeme akumulátory. Takovým způsobem vydržíme bez tankování delší dobu," chlubí se nadšenec, jak má vše promyšlené. Významné místo ve stravování posádky prý bude mít české pivo. "Má mnoho vitamínů a naložíme ho velké množství," směje se.

Bezpečnost především

Forintos se neobává, že by jeho ponorka mohla dopadnout jako posádka ruského Kursku, protože prý při její stavbě byla bezpečnost na prvním místě.

"Naštěstí nejsme vojenské plavidlo. Na palubě máme tři záchranné moduly a všechny pojistky jsou zdvojeny. Věřím, že nás ponorka doveze všechny živé a zdravé. Ztráty mohou nastat pouze v případě, že se některý z nás v přístavu upije k smrti," odlehčuje opět situaci Forintos.

Jeho snažení sleduje celý národ a drží mu přes všechny pochybnosti palce.