Pocta tehdy světovým stojům bude trvat čtyři dny letu. V cíli přistanou 29. července.

Celkem uletí 750 km, jako při závodu z Prahy do Bruselu v roce 1923. Nadšenci z Historické letky Republiky Československé, podporování doprovodným týmem v autě i doprovodným letadlem ve vzduchu, se ve formaci sice domlouvají vysílačkami, ale prý přeci jen více spoléhají i na vizuální kontakt, protože stará letadla s jednou vrtulí jsou opravdu hlučná.

Oba piloti byli oblečeni do historických obleků. Hlavně proto, že prý zůstávají do kokpitů, kde fouká vítr, ale je i horko od motoru, stále nejpraktičtější.

Letouny Avia BH 5 a Avia BH 1 ve vzduchuLetouny Avia BH 5 a Avia BH 1 ve vzduchufoto: ČTK/René Volfík

„Před tímto letem určitou nervozitu pociťuji, ale je to především respekt a ostražitost před situacemi, které by mohly nastat,“ řekl Právu pár minut před startem v Letňanech Marcel Sezemský, který je i stavitelem obou letadel, která mají dokonce původní motory.

Milan Mikulecký je připraven na nouzové přístání. Trasa letu nevede nad městy nebo lesy či velkými vodními hladinami, ale pokud možno nad loukami a poli. „Největší překážkou byla byrokracie, ale už máme povolené všechny průlety – i nad Německem a Belgií. Dokonce máme písemně potvrzeno, že nám belgický král odpouští poplatek, to si po návratu nechám zarámovat,“ stačil nám ještě před poslední poradou říci Milan Mikulecký.

Trasa je rozdělena do pěti úseků

Trasa je kvůli méně výkonnému letounu BH 1 rozdělena do pěti etap po zhruba 150 kilometrových úsecích.

Historický letoun Avia BH 1Historický letoun Avia BH 1foto: Právo/Milan Malíček

Letoun BH 1 se měl závodu do Bruselu zúčastnit už v roce 1922, což ale nevyšlo. Zmeškanou příležitost si tak první letoun společnosti Avia může vynahradit letos. Jeho pilot a majitel Marcel Sezemský již dříve médiím řekl, že letadla z 20. let měla ojedinělé konstrukce, které předběhly dobu.