Hlavní obsah

Historická letka staví repliku slavného Zlínu XIII

Novinky,

Dvěma novým projektům se věnuje Historická letka Republiky československé. Už začala se stavbou letuschopné repliky rychlého kurýrního letadla Zlín XIII. Druhou je rekonstrukce prvního nadzvukového letadla vyráběného v Československu, jímž byl licenční MiG 19.

Článek

Oba projekty umožnila spolupráce s ČKD Praha DIZ, které letce poskytlo prostory a také přístup do archivů, kde se objevila celá řada zajímavých a dosud neznámých filmů, přibližujících historii letecké výroby v ČR.

Milan Mikulecký, který je šéfpilotem Historické letky, sdělil Novinkám, že oba stroje odpovídají původnímu záměru letky, tedy přibližovat nejvýznamnější okamžiky z historie tuzemského leteckého průmyslu.

Proč právě Zlín XIII?

"Když jsme po stavbě repliky Avie BH 5 hledali, jaký další stroj postavit, aby to bylo dřevěné letadlo, protože to umíme, a aby byl ufinancovatelný i provoz, napadl nás Zlín XIII," řekl Novinkám Mikulecký.

Podle něj se jedná o symbol konstrukčního vzepětí, které přišlo před okupací. Zlín XIII považuje za srovnatelný s tím, co vzniklo ve světě. "Mnoho lidí říká, že je to nejkrásnější československé letadlo, má nádherné ladné tvary. Chceme také připomenout konstruktéra Jaroslava Lonku, na kterého se neprávem zapomnělo. Byl jedním z prvních výsadkářů, které sem shodili za okupace, a pak byl popraven. Teď se ale o něm nemluví, protože byl shozen Sověty,“ připomněl Mikulecký.

Zlín XIII by měl být postaven za dva a půl roku, ale už za dva měsíce by měla být hotová kostra trupu. Stroj v ČR existuje v jediném originálu. Ten je natolik cenný, že nelze uvažovat o tom, že by opět vzlétl.

:. Zlín XIII Foto: Historická letka

Rekonstrukce se dočká i licenční MiG-19 

Mikulecký, jehož v čele Historické letky nahradil Milan Vacík, vysvětlil, že i rekonstrukce nelétajícího MiGu 19 je logickým krokem, byť jde o licenční stroj: "Devatenáctka je zase symbol, je to první nadzvukové letadlo, které u nás létalo, na kterém létali naši piloti, a je to taky první nadzvukové letadlo, které se u nás vyrábělo. I když to bylo v licenci, ze strany Aera Vodochody to byl tehdy ohromný výkon, není tolik zemí na světě, které to dokázaly.“

Dodal, že cílem je zejména uchovat původní podobu povrchu, protože stroje létaly v barvě plechu a většinou se při rekonstrukcích stříkají stříbřenkou. MiG je nyní v Hradci Králové a jeho části už jsou v Praze. Hotový však bude nejdříve za pět let. Rekonstrukce je náročná.

:. MiG-19 Foto: Planes.cz/Maťko

Pokračovat v činnosti umožnila Historické letce dohoda o spolupráci s ČKD podepsaném Vacíkem a generálním ředitelem ČKD Praha DIZ Jiřím Rosickým, protože letka už nemohla využívat prostory jinonické waltrovky, kterou získala a přestavuje developerská společnost.

:. Vrtulník Praga XE II A Foto: ČKD/Historická letka

Unikátní filmové záběry 

"Domluvila se větší spolupráce. Pustili nás do archivu, kde se podařilo najít zajímavé filmové záběry,“ uvedl Mikulecký. Zachycují zkoušky letadel zabavených a zkoušených Němci na letňanském letišti.

“Je na nich vidět, jak daleko byla česká konstrukční škola. Zachycují i zkoušky aerotaxi s příďovým podvozkem a tlačnými vrtulemi, aby byl nízký hluk v kabině. Něco podobného udělali až teď Italové s Piaggio Avanti,“ dodal Mikulecký.

Historická letka zatím postavila repliku stroje Avie BH 5, prvního československého letadla, které uspělo ve dvacátých letech na závodech v zahraničí. K volbě přispělo to, že Marcel Sezemský, který má stavby na starosti, už předtím sám postavil repliku Avie BH 1, pro stroj byl k dispozici motor.

Oba stroje jsou nyní v hangáru, jeden v Mladé Boleslavi a jeden v Benešově. Vidět je bude možné na leteckých dnech, např. v Hradci Králové.

ČKD a letecká výroba

Koncern ČKD má letectví blízko. Jeho součástí byla i firma Praga, kde se před druhou světovou válkou vyráběla letadla, zejména známý cvičný stroj E 39, na němž začínala většina slavných českých pilotů bojujících v druhé světové.

Firma také postavila turistický stroj E 114, jediné československé letadlo, které se vyrábělo licenčně ve Velké Británii.

Po válce Pragovka postavila první tuzemský vrtulník XE II z roku 1949. Pak byla letecká výroba ve firmě zrušena na základě administrativního rozhodnutí.

:. Zlín XIII Foto: Historická letka

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám