Astronomové objevili deset nových planet

WASHINGTON

Astronomové oznámili objev nejmladší dosud známé planety. Úspěšné bylo i hledání planet, nacházejících se mimo naši sluneční soustavu, kterých do seznamu přibylo deset. Závod o nalezení dvojčete naší Země nicméně nadále pokračuje, uvedla agentura Reuters.

Foto: Ken Rice-Royal Observatory Edinburgh/Handout, Reuters

Počítačová simulace hvězdy HL Tau a jeho prstence.

Deset nových světů se tak přiřadilo do seznamu více než 270 tak zvaných extrasolárních planet, které vědci doposud znají. Velikost objevených těles sahá od poloviny objemu Jupitera - největší planety sluneční soustavy - po jeho osminásobek.

Nejmladší planeta obíhá okolo hvězdy pojmenované HL Tau a astronomové ji objevili při zkoumání pásu plynu a drobných částic, které hvězdu obklopují. Hvězda sama existuje teprve 100 000 let a ve srovnání s 4,6 miliardy let našeho Slunce je relativně velmi mladá. Zárodečná planeta je přibližně čtrnáctkrát větší než Jupiter a skládá se ze shluku plynů a prachu. Splňuje tak představu vědců, jak by měla takzvaná protoplaneta vypadat. V budoucnu se částice začnou postupně kondenzovat a z planety se vytvoří obří kopie Jupiteru.

Astronomové dali vesmírnému "batoleti", které je od Země vzdáleno 520 světelných let, poněkud nepoetické jméno HL Tau b.