Článek
Co na tom, že vlastně nejde o žádné velké víno a znalci nad ním v ústraní spíš ohrnují nosem. Ale rituál je rituál a obchod je obchod.
Jako každý rok má nové beaujolais svá specifika. Letošní má prý příchuť rozmačkaných malin, možná i černého rybízu, je "hladké" a "elegantní", má granátově červenou "lesklou" barvu a konzumentům by určitě mělo chutnat. Tvrdí to alespoň profesionálové, kteří jako jediní mají právo mok ochutnávat dříve než v první minutě třetího listopadového čtvrtka.
Majitelé restaurací samozřejmě mají své podniky obloženy bedničkami s lahvemi nového beaujolais již dříve, ale s viditelným upozorněním, že prodej tohoto populárního moku je před zmíněným termínem zakázán.
Téměř polovina produkce beaujolais jde na export. Největšími konzumenty za hranicemi Francie jsou Japonci, kam loni putovalo 11,5 miliónů lahví. S velkým odstupem následuje někdejší "šampión" Německo, kde se vypilo 2,8 miliónu, a USA s 2,8 miliónu lahví.
Na seznamu dovozců je řadu let i Česká republika, což neušlo specializovanému internetovému serveru www.beaujolaisnouveautime.com. Tam se lze dočíst, že beaujolais bude k dostání i v Praze a dalších českých městech "tam, kde se tradičně čepuje pivo", přičemž si provozovatelé stránek vypůjčili z češtiny slovo "hospoda".
Na trh jako vždy přicházejí dva druhy - beaujolais nouveau a beaujolais villages nouveau. První představuje asi dvě třetiny výroby a hodí se prý jako aperitiv a doprovod předkrmů, zatímco druhé zvlášť dobře chutná k uzeninám a drůbeži. Po loňských nesmělých pokusech se letos bude nové beaujolais poprvé prodávat i jako rosé. Ve Francii se má letos láhev nového beaujolais prodávat za čtyři až šest eur (asi 110 až 165 Kč).