Lesklý dvaašedesátimetrový nadzvukový letoun byl částečně rozmontován na letišti v Badenu. Supersonik vykoná svoji poslední trasu bez zadní části, křídel a motorů. Pokud půjde vše podle plánu, cesta do Sinsheimu by měla "zmrzačenému" Concordu trvat tři dny. V technickému muzeu jej očekávají v neděli.

"Kdyby mi byl před půlrokem někdo řekl, že 25 metrů široký supersonic Concorde povezu po dálnici a poplavím po Rýnu, řekl bych mu, že je blázen," prohlásil hlavní organizátor přesunu letounu Heinz Rössler. "I bez zadního ocasu je celé to těleso 4,5 metru vysoké. Museli jsme proto sundat některé dálniční ukazatele a některé stromy podél dálnice musely být pokáceny, abychom letounu zajistili hladké projetí."

Nadzvukový letoun absolvoval pro společnost Air France od svého uvedení do provozu v roce 1976 pět tisíc pět set letů. Naposledy Concorde přistál za nadšených ovací přihlížejících diváků na letišti v Badenu 24. června.

Francouzi darovali Concorde i americkému muzeu

Zmiňovaný supersonik nebyl jediný, kdo nedávno vykonal svůj poslední let. Jeho "kolega", který naposledy přistál ve Spojených státech, bude vystavován v tamějším Národním muzeu pro letectví a vesmír - Smithsonian Institute. Letoun Američanům věnovala Francie.

Stejně jako Concorde, který skončí v německém muzeu, i ten, co bude vystavován v USA, začal létat v roce 1976. Za téměř sedmadvacet let služby nalétal dohromady 17 824 hodin a uskutečnil 6 967 letů.

Létání supersoniků se stalo neúnosně drahým

Francouzský letecký dopravce Air France vyřadil Concordy z činnosti kvůli všeobecnému poklesu zájmu o leteckou přepravu a vysokým nákladům na palivo. Ty byly důvodem, proč přestalo být provozování Concordů výnosné.

Nadzvukové letouny typu Concorde vlastní i britská společnost British Airways. Ta hodlá jejich činnost zastavit na konci tohoto kalendářního roku.