"Není nic jednoduššího, než zvednout sluchátko a objednat si. Vracím se utahaná z práce a nemusím se aspoň lopotit v kuchyni," vysvětluje matka dvou dospívajících kluků.

Když se v 90. letech Indie široce otevřela zahraničním investicím, mezinárodní firmy jako Pizza Hut a Domino's Pizza začaly ihned soupeřit o trh lačnící po italské specialitě. "Pizza se totiž podobá tradičním indickým jídlům, ve kterých vždy najdete mouku, rajčata i sýr. Není divu, že je pizza v Indii tak oblíbená," řekl agentuře Reuters Pankadž Bátra, marketingový ředitel firmy Pizza Hut pro indický subkontinent.

Schválně si zajděte do některého nákupního střediska ve velkém indickém městě a určitě tam narazíte na skupinku moderně vyhlížejících mladíků náramně si pochutnávajících na sýrové pizze - ovšem náležitě opepřené a dochucené karí. Střední třída si dnes oblíbila "pizza party". Většina obchodů nabízí vlastní verze pizzy, které jdou na odbyt ještě lépe než oblíbené smažené samosy, což jsou taštičky plněné zeleninou, případně masem.

Italská kuchyně je u Indů na třetím místě

Podle analytiků má pizza zatím jen malý podíl na indickém rychlém občerstvení. "Nejoblíbenější je pochopitelně indická kuchyně, po ní následuje čínská a italská," uvedl Kapil Čugh, poradce pro výzkum trhu společnosti KSA Technopak. Řetězce rychlého občerstvení ale v Indii rostou jako houby po dešti a jejich podíl na trhu stoupá.

Taková Pizza Hut obslouží ve svých padesáti restauracích denně 40 000 zákazníků. Domino's ve svých devadesáti pobočkách prodá na 100 000 pizz. Za malou základní pizzu v Indii zaplatíte nějakých 75 rupií (asi 50 korun) - tedy tolik, kolik si vydělá indický dělník za den. Cena za velkou pizzu s množstvím přísad může dosáhnout až 430 rupií.

Rostoucí poptávka po pizzách inspirovala i mlékárenské družstvo Amul. Začalo na trh dodávat levné pizzy za dvacet rupií, které si může dovolit i nemajetný strávník. Amul, který patří se svými pěti tisíci tunami ročně mezi největší producenty sýra, nyní denně prodá téměř 50 tisíc mražených pizz. Jak zjistila agentura Reuters, za poslední rok a půl se zvýšil prodej sýra v Indii o třicet procent.

Pizzy bylo nutné "poindičtit"

Výrobci museli své slané koláče trochu "poindičtit", aby se trefili do chuti místních labužníků, kteří si dnes mohou vedle tradičních pizz pochutnat i na upravené verzi s místním sýrem nebo připravovanou na způsob indického chleba. Pizza Hut a Domino's se shodují, že Indie je jediným státem na světě, kde se prodávají výhradně bezmasé pizzy, neboť drtivá většina populace je vegetariánská.

Reálné příjmy rostou a Indové si mohou dovolit kupovat dražší pizzy, které začínají na jídelní tabuli nenápadně konkurovat paráthám, tradičnímu indickému chlebu nadívanému bramborami nebo různými druhy zeleniny. A to byla ještě před deseti lety v Indii pizza považovaná za exotickou pochoutku!

"Našim zákazníkům vyhovuje, že dostanou za chvilku ještě horké jídlo přímo za dveře. Dříve mohli Indové vidět pizzu jen v televizi a ochutnat ji na zahraniční dovolené, dnes jim v uspokojení jejich nesplněných chutí opravdu nic nebrání," říká Arvind Nair, generální ředitel Domino's Pizza India Ltd.