Vědci objevili nejstarší a největší planetu Mléčné dráhy

WASHINGTON

Nejstarší planeta je 2,5krát větší než Jupiter, nachází se zhruba 5,5 tisíc světelných let od Země a je stará asi třinácti miliard let. Informace ve čtvrtek přinesl americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) s odvoláním na snímky staré patnáct let. Z opomíjené masy se tak rázem stala nejstarší a největší planeta patřící k Mléčné dráze.

NASA svým prohlášením ukončil diskuse táhnoucí se nepřetržitě od roku 1988. Stařičká planeta obíhá kolem pulsaru (rychle rotující neutronové hvězdy) a bílého trpaslíku (hvězda nízké svítivosti), spojených před asi miliardou let. Systém se nachází v souhvězdí Štíra, v hvězdokupě M4, která vznikla miliardy let před Sluncem a jeho planetami. Podobně jako Jupiter tvoří babičku planet ohromné množství plynu a život na ní je kvůli nedostatku kyslíku nemožný.

Planeta je známá už 15 let

O pulsaru v M4 vědci věděli už před 15 lety. Později si všimli, že jej gravitace poutá k bílému trpaslíkovi, a tušili, že by v blízkosti mohla být planeta. Potvrdilo se to až nyní díky Hubbleovu teleskopu, který vesmír mapuje z oběžné dráhy kolem Země.

V minulých letech vědci objevili 107 planet pohybujících se mimo sluneční soustavu. Stářím - 4,5 miliardy let - jsou všechny srovnatelné se Sluncem. V odborném světě dosud panovalo přesvědčení, že planety začaly vznikat až po první generaci hvězd utvořených po Velkém třesku. Ke vzniku planet jsou podle dosavadních znalostí zapotřebí těžší prvky, jako uhlík, křemík a železo. Ty vznikaly až za existence prvních hvězd.

Slunce patří do třetí generace hvězd, zatímco M4 do první.