Hlavní obsah

Konkurenční prostředí Formule Business

Fenomén konkurence lze rozdělit na dvě základní skupiny. Konkurenci externí, která spoluvytváří tržní prostředí a konkurenci interní, která funguje uvnitř firemních kolektivů. Velmi jednoduše lze tento stav demonstrovat příměrem ke konkurenčnímu prostředí v populárním seriálu závodů Formule 1. Jeho podobnost se světem obchodu nabízí iluzi šampionátu, který by se dal nazvat Formule Business.

Konkurenční prostředí Formule Business

Celkem jedenáct špičkových závodních stájí zde vytváří vzájemné konkurenční prostředí svého trhu, kterým je světový šampionát F1. Všechny týmy soupeří mezi sebou a každý tým táhne za jeden provaz proti konkurenci. Zároveň ale uvnitř týmů zuří boj mezi naoko se po zádech poklepávajících pilotech, kteří mají společný cíl - pozici týmové jedničky a co nejlepší umístění ve výsledkové listině závodu.

V obchodní praxi je situace identická. Každá firma se snaží porazit konkurenci svými produkty a službami, které dokáží na trhu úspěšně udat. Zároveň je ale každý obchodník "pilotem" zodpovědným za plnění svého osobního targetu a snaží se být v týmu tím nejlepším.

Určitě existuje i spousta lidí, kterým v jejich práci nechybí nic ke štěstí, nemají potřebu drát se progresivně nikam dopředu a v klidu by takto dokázali vydržet až do důchodu. Naštěstí pro zaměstnavatele ale existují i lidé, jejichž potřebou je být týmovou jedničkou. A nejideálnější stav nastane v okamžiku, kdy se v týmu sejdou dva a více takovýchto hráčů. Tito lidé totiž posunují firmu dopředu, stejně jako se monopost posunuje po závodní trati. 

Pokud si vzájemně dýchají svými obchodními výsledky na záda, jejich motivace k tomu, uzavřít o jeden obchod více, než týmový kolega, roste závratnou rychlostí. Velmi často dokonce odsunuje na druhé místo finanční motivaci v podobě provizí získaných z uzavřených obchodů a zůstane jen vůle být ten nejlepší. Firma pak z takového aktivního přístupu jedině profituje.

Krize týmové jedničky

Poněkud krizová situace ovšem může nastat, pokud se v týmu objeví nový ambiciózní obchodník, který se uchází o místo týmové jedničky. Velmi často se pak totiž stává, že služebně starší obchodník, který až do té doby neochvějně zaujímal čelní místo výsledkových listin, nepřijme konkurenci jako motivátor k podávání větších výkonů a naopak se lidově řečeno zasekne. 

Opět můžeme zabrousit k F1 - o této situaci ví možná právě teď svoje Fernando Alonso. Nový "černý kůň" jeho zaměstnavatele, týmu McLaren, ambiciózní a schopný  Lewis Hamilton, dokázal svými dosavadními úspěchy zamotat dvojnásobnému mistru světa hlavu natolik, že se to okamžitě projevilo na jeho výkonnosti a samozřejmě i výsledcích. 

Úkol stabilizovat jej do jeho dřívější formy nyní leží v rukou hlavního manažera stáje, Rona Dennise. Stejným způsobem se musí demotivovaného obchodníka ujmout i jeho manažer. Musí ho utvrdit v tom, že jeho přínos pro firmu je stále klíčový a jeho zkušenosti pro fungování celého týmu nenahraditelné. Záleží samozřejmě i na dotyčném obchodníkovi, zda dokáže odblokovat negativní emoce, které se v něm nahromadily a použít je jako motivaci pro další soutěž. 

I zde navíc platí ohrané pravidlo "co tě nezabije, to tě posílí". Zkušenost s vlastní demotivací se onomu obchodníkovi do budoucna zaručeně zúročí v situaci, kdy bude sám nucen jako manažer motivovat svého kolegu, který díky soutěživosti svých konkurentů přišel o hnací motor svého monopostu Formule Business.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků