Hlavní obsah

Jak se na vedoucí pozici vyhnout vyhoření

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Řídit vlastní prosperující byznys je vnitřně uspokojivá záležitost, pokud se však nedaří, přichází často nedostatek spánku, minimální dovolená a z toho plynoucí vyčerpání. To může vést až k vyhoření. Umět se mu vyhnout je pro šéfy malých a středních podniků v jejich vysoce konkurenčním prostředí jednou z nejdůležitějších dovedností.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Majitelé a šéfové firem jsou často tak přetíženi pracovními aktivitami, že vlastně neví, kam dříve skočit. Ve snaze řídit svou firmu na cestě k úspěchu pracují více než jejich zaměstnanci, na odpočinek většinou čas prakticky nemají. Obrovská psychická zátěž a nedostatek spánku se však jednou musejí projevit.

Lhostejnost a rozložení kolektivu

Mezi časté projevy vyhoření patří pocit naprostého vyčerpání či lhostejnost. Pokud se projeví na vedoucí pozici, mohou svým příkladem rozložit celý kolektiv a vést k odchodu stěžejních pracovníků.

„A co hůř, vyhořelí majitelé firem bývají pomalejší a nerozhodní ve chvílích čelení důležitým volbám. Cítí se též méně sebevědomě. Celé to pak vede ke špatným rozhodnutím a promeškaným příležitostem,“ popisuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy.

Aby se tomuto zlomovému okamžiku, z nějž se jen těžko vrací zpět, majitelé firem vyhnuli, doporučuje jim dodržovat několik jednoduchých zásad.

Vyhnout se mikromanagementu

Být majitelem firmy s sebou logicky nese strach ze selhání. U části z nich tato obava vede k tomu, že ve svém podniku začnou praktikovat mikromanagement: budou svým podřízeným říkat, jak se věci dělají správně, a všechno po nich kontrolovat.

Tato praxe snadno dospěje k tomu, že zaměstnanci přestanou přicházet s vlastními nápady, v horším případě z firmy dokonce odejdou.

„Zkuste místo mikromanagementu své zaměstnance inspirovat k tomu, aby věci viděli z vašeho úhlu pohledu a cíle, kterých chcete dosáhnout, vzali za vlastní. Čím víc entuziasmu do nich dostanete, tím inovativnější pak budou. Zároveň se na schopné podřízené nebojte delegovat část činností – vám to uleví, budete se moci soustředit na důležitější věci a firmě to vlastně jen prospěje,“ radí Jemelka.

Pracovat na zdravém sebevědomí

Mít dostatečné a zdravé sebevědomí je pro majitele firem jednou z cest, jak se vyhnout případnému vyhoření. Jedním z faktorů, které mají na sebevědomí vliv, jsou samozřejmě pracovní úspěchy.

Tím druhým způsobem, jak sebevědomí ovlivnit, je osvojit si umění učit se z práce a od ostatních. I člověk ve vedoucí pozici by měl umět požádat svého zaměstnance o radu či o pomoc v případě, že se setká s něčím novým. Měl by také chtít po svých podřízených zpětnou vazbu a formou sebereflexe vnímat „správnou míru“ věcí a dění kolem.

Zdraví jako priorita, fyzické i psychické

Velká část majitelů kvůli nedostatku času opomíjí péči o své zdraví. Právě to je ale jedním z účinných nástrojů prevence vyhoření. I majitel firmy by si měl najít čas na pravidelné stravování, cvičení, spánek alespoň sedm hodin denně, rovněž na dostatek času s rodinou a přáteli.

„Není nutné zanedbávat firmu, ale spíše najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a dělat věci efektivně. Pravidelně jíst s sebou nenese nutnost odbíhat z kanceláře třikrát denně do restaurace, jídlo si přece lze připravit o víkendu doma a zamrazit jej. Ne každý den je možnost vyrazit za zábavou, ale duševní vzpruhu přinese i telefonický rozhovor s blízkými cestou na schůzku,“ uzavírá Jemelka.

Reklama

Související články

České firmy své zaměstnance nechválí

Firmy v České republice neumějí systematicky chválit své zaměstnance za dobrou práci. Téměř 40 procent společností zaměstnance nechválí vůbec, přes 60 procent...

Firmy loví manažery v cizích vodách

Stále více úspěšných firem se při obsazování vedoucích pozic poohlíží mimo své zaměstnanecké řady. Dříve bylo takové hledání spíše projevem mimořádné situace,...

Výběr článků

Načítám