Hlavní obsah

Dopravním firmám pomohou řidičky

Právo, Pavel Karban

Dopravní podniky na Moravě se potýkají s nedostatkem řidičů autobusů. A to přesto, že rekvalifikace, včetně rozšíření řidičského průkazu ze skupiny B na D, hradí často prostřednictvím úřadu práce (ÚP) stát. Některé z firem proto cílí na ženy.

Foto: Pavel Karban, Právo

Dvaapadesátiletá Renáta Španihelová by od léta měla jezdit na linkách společnosti Arriva Morava.

Článek

Autobusáky na linky v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně i Zlínském kraji hledá například společnost Arriva Morava. „Není to dramatické, denní stav naplníme, a pokud bychom chtěli být naprosto komfortní, tak bychom deset řidičů ještě mohli přijmout,“ uvedla ředitelka firmy Pavla Struhalová.

Práce je časově náročná

Dodala, že lidé ucházející se o práci řidiče autobusů mají často jiné představy. „Práce řidiče je časově náročná, zájemci si často neuvědomí si, že to znamená vstávat třeba ve tři v půl čtvrté ráno… Pokud někdo čeká, že bude dělat od 6 do 14 nebo od 14 do 22 hodin, tak tu práci nerozdýchá,“ dodává Strnadová.

Královen silnic pomalu přibývá

Arriva má 1100 řidičů, z toho 17 žen. K nárůstu jejich počtu došlo až v posledních třech letech. „Žena, která se rozhodne, že si udělá řidičák na ,déčko‘, tak už to myslí vážně,“ míní ředitelka. I to byl důvod, proč firma loni spustila akci Královna silnic. „Přihlásilo se 16 žen, na polygonu si jízdu autobusem vyzkoušelo 13 z nich. Na setkání do firmy jich už ale přišlo jen šest a autoškolu nakonec dělá pět dam,“ vypočetl personální manažer Arrivy Morava Tomáš Urban, který počítá s tím, že na lince by měly ženy začít jezdit od července.

Rekvalifikace hradí firma

Nedostatek řidičů trápí už několik let i skupinu 3ČSAD, která provozuje autobusovou dopravu na Karvinsku, Havířovsku a Frýdecko-Místecku. „V posledních dvou letech je situace nejhorší, řidiči autobusů prostě na trhu práce nejsou. Abychom doplnili stavy, rozjeli jsme vloni náborovou kampaň, kdy přijímáme nové zaměstnance a na náklady společnosti jim poskytujeme rekvalifikaci na řidiče autobusu,“ sdělil manažer marketingu skupiny 3ČSAD Michal Birkáš.

Armádní prameny vyschly

Nedostatek řidičů souvisí podle ředitele Městského dopravního podniku Opava (MDPO) Jaromíra Walaského s vojenskou službou. „Když byla povinná základní vojenská služba, získala spousta mužů řidičské oprávnění skupiny C a někteří i skupiny D. Do civilu pak tito muži přišli jako hotoví řidiči. To skončilo v okamžiku, kdy se armáda stala profesionální,“ posteskl si Walaský s tím, že pokud si chce dnes člověk rozšířit skupinu B na skupinu D, zaplatí zhruba 34 tisíc. Na dalších 20 tisíc korun ho pak vyjde profesní průkaz.

Ženy má nalákat nová kampaň

MDPO zaměstnává 57 řidičů trolejbusů, 55 řidičů autobusů a čtyři řidiče náhradní autobusové dopravy. Mezi řidiči má i čtyři ženy. Podnik by chtěl jejich řady ale rozšířit, a tak chystá na letošek kampaň: Zvládnu to také!

Ke konci dubna evidoval ÚP v Moravskoslezském kraji 11 548 volných pracovních míst, z nichž 56 bylo určeno pro řidiče autobusů, trolejbusů a tramvají. „Požadavek na výkon tohoto povolání mělo k poslednímu dubnovému dni 34 uchazečů o zaměstnání,“ doplnila Vladana Piskořová, vedoucí oddělení trhu práce krajské pobočky ÚP ČR v Ostravě. Řidičské průkazy jsou podle ní jednou z nejčastějších rekvalifikací podporovaných ÚP.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám