Hlavní obsah

Děti se učí kvůli práci, podle kantorů jim jde o známky

Kantoři si myslí, že žákům jde o známky a pochvalu rodičů. Děti ale jako svou motivaci pro učení označily to, že chtějí být chytré, dostat se na školu a najít si v budoucnu dobrou práci.

Foto: Profimedia.cz

Třiapadesát procent školáků odpovědělo, že se učí kvůli nalezení dobré práce.

Článek

Ukázal to průzkum společnosti Scio, kterého se loni v listopadu a letos v dubnu zúčastnili učitelé a ředitelé z 85 škol a 9407 žáků 2. stupně. Polovinu dětí výuka nebaví, zajímavě učit umí podle nich každý pátý pedagog.

Podle učitelů je motivací strach z trestu

V dotazníku ohledně motivace žáků k učení uvedlo 14 procent vyučujících, že se děti učí ze strachu z trestu rodičů, 13 procent si pak myslí, že je to kvůli pochvale nebo proto, aby měly dobré známky.

Naproti tomu 53 procent školáků odpovědělo, že se učí kvůli nalezení dobré práce, polovina proto, že chce být vzdělaná. Známky jsou motivace pro 44 procent malých respondentů, pro 46 procent je pak motivací dostat se na vysněnou školu.

"To poukazuje na to, že ve škole může selhávat motivace, pokud učitelé neví, proč žáci do školy chodí," konstatoval mluvčí společnosti Bohumil Kartous. Děti se prý už odmítají učit jen kvůli dobré známce nebo proto, že se to po nich chce.

Žáci tvrdí: zajímavě učí  jen pětina kantorů

Navíc pouze třetina učitelů tvrdí, že dokážou učit zajímavě. Často si stěžují na velké množství látky, kvůli kterému prý nemohou využívat časově náročnější a zábavnější metody výuky. Podle žáků pak učí zajímavě jen asi pětina kantorů a polovina dětí uvedla, že je výuka nebaví.

"Žáci očekávají, že dobrý učitel bude především spravedlivý, bude mít smysl pro humor, bude své žáky brát vážně a bude je podporovat v tom, co dělají," shrnuli zástupci Scio výsledky dotazníku. Děti lépe hodnotily kantory s kratší praxí, oceňovaly především to, že se je mladší vyučující snaží víc chápat a spíš se jich zastane.

Začít s učením učitelů

"Nejjednodušší pravděpodobně je poskytnout dostatečné vzdělání učitelům tak, aby věděli, jak s žáky komunikovat, jak komunikovat s rodiči, jak třeba řešit konfliktní situace, jak řešit takovou tu typickou nekázeň, která může vyplývat právě z toho, že to ty dětí nebaví, že prostě se jenom nudí," myslí si Kartous.

Děti si také v dotazníku stěžovaly na omezení při přestávkách; podle Kartouse by tak stačilo dovolit dětem vyběhnout o pauze třeba na hřiště.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám