Hlavní obsah

České firmy loví IT specialisty v zahraničích vodách

Novinky, Daniel Olszyna, Kariéra
BRNO

V diskuzích manažerů na letošním Invexu zaznívá opakovaně jedno téma - najít kvalifikovaného specialistu v oblasti ICT je pro většinu z nich čím dál více komplikovaná záležitost. Česko začíná být v tomto směru v nezávidění hodné pozici - v místním IT rybníce nejen, že jsou vyloveny všechny "zlaté rybky", ale v sítích už nezůstávají ani dříve bezproblémové úlovky specialistů s nižší odborností.

Článek

Stávající problematická situace má své kořeny v relativně nedávné historii. Koncem devadesátých let se na pracovním trhu objevily pro české programátory, správce sítí, webmastery a grafiky velmi lukrativní nabídky práce v zahraničí, zejména v Irsku a v Británii. Stovky z nich se díky tomu do zahraničí vydaly za možností výdělku několikanásobně vyššího, než jaký jim nabízel domácí domácí trh práce. 

Plánovaný krátkodobý úvazek typu "rychle vydělám peníze a zase se vrátím" se ale často změnil na dlouhodobý pracovní vztah, přetrvávající až do dnešních dnů.

Na jednoho IT specialistu, který se na přelomu milénia v Irsku úspěšně usadil, odhadují odborníci dalších 4-5 jeho kolegů, které při svých "dovolených" v rodném Česku navnadil k tomu, aby se na zkušenou za hranice rovněž vypravili. Vysoká mzda, legální úvazek, zaměstnanecké výhody a mimo jiné i nízké daňové zatížení, které nabízí třeba zmiňované Irsko, jsou i dnes velkým lákadlem.

Lovit se začíná v cizích vodách

Tento "odliv IT mozků" se zákonitě projevuje v současném nedostatku odborníků na českém trhu. A nejde jen o specialisty s letitou praxí, doslova na dračku jdou i absolventi, kteří projeví alespoň náznak talentu pro praxi v oboru, který vystudovali. Zdroje prostě nejsou a české firmy se musí uchylovat ke stejné taktice, jako před deseti lety Irsko.

Nové pracovníky je nutné hledat za hranicemi, nejčastěji směrem na východ. Nejvíce jsou v kurzu post sovětské a pobaltské republiky, spolu s Rumunskem, Bulharskem a státy bývalé Jugoslávie. Bez lokálních kontaktů a znalosti prostředí je ovšem naděje na úspěch velmi nízká.

Jako relativně efektivní řešení se nabízí formou možnosti využití místních zavedených inzertních kanálů, které mají v dané zemi silné postavení a dostatečnou propagaci. Obecně nejúčinnější  je nabídnout pracovní pozice, které vás skutečně pálí, na internetových portálech patřících v cílové zemi k lídrům trhu. Pokud ale chcete těchto zemí obsáhnout větší počet, pomalu byste na potřebnou administrativu potřebovali nabrat dalšího člověka, který by se projektově starat pouze o tyto aktivity.  

Nejúčinnější je plošný zásah

Situace s plošně umístěnou nabídkou vašich pracovních nabídek ale nemusí být tak komplikovaná, jak se na první pohled zdá. Problematiku si velmi dobře uvědomují i samy personální portály, které se začaly slučovat do nadnárodních sítí, kde vzájemně kooperují a umožňují firmám nabídnout funkční inzerci na několika pracovních trzích najednou. To vše bez zbytečné administrativy - firma umístí svoji pracovní nabídku u svého lokálního inzertního partnera spolu s požadavky, ve kterých zemích ji bude chtít ještě zainzerovat a ten zařídí zbývající.

V Česku nabízí tento servis například Seznam.cz, a to prostřednictvím svojí služby Spráce.cz. Tento pracovní portál, je součástí globální partnerské sítě The Network, která je celosvětovým lídrem služeb v oblasti online recruitmentu.

The Network sdružuje pracovní portály v 60 zemích světa, kde ročně uveřejní více než 3,5 milionu pracovních nabídek. Jen v Evropě pokrývají její služby 22 zemí, včetně všech již zmiňovaných států východní Evropy. Zainzerovat přes ni můžete ale i v zemích Asie, Afriky, Severní Ameriky a Austrálie - a to vše přes jediný kontakt, kterým je váš tuzemský partner.

Reklama

Výběr článků

Načítám