Některé firmy utratí za vánoční večírky statisíce. Jen cena pohoštění se pohybuje v rozmezí od tří set padesáti do tisíce korun na osobu. Významnou položkou v rozpočtu je doprovodný program a v neposlední řadě i pronájem prostoru. Polovina českých společností totiž pořádá večírky v restauracích.

Charakter určuje velikost firmy

„Charakter firemních vánočních večírků se odvíjí od zaměření, velikosti a strategie společnosti. Větší firmy, zejména z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, obchodu a služeb pořádají akce formálnějšího charakteru v hotelích s bohatým cateringem a pestrým doprovodným programem. V malých firmách mívají vánoční večírky zpravidla rodinný charakter, často se jich účastní partneři i děti zaměstnanců,“ popisuje převažující zvyky Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury AC Jobs.

Účast je žádoucí

Přes 80 procent zaměstnanců by se podle průzkumu vánočnímu večírku nejraději vyhnulo. To se týká zejména lidí z větších společností, kde je prostředí anonymnější. Pokud už se ale večírek koná, je dobré se ho podle Vyskokové zúčastnit.

„Vánoční večírky jsou součástí teambuildingu, slouží k upevnění firemních vztahů. Zejména pro firemní nováčky jsou dobrou příležitostí, jak v neformálním prostředí poznat kolegy. Často se zde upevňují vztahy, občas dochází i k řešení budoucí strategie. Pokud někdo akce tohoto typu nevyhledává, je vhodné pozdravit se s pár kolegy a večírek opustit po slavnostním projevu vedení firmy,“ doporučuje Vyskoková.

Příležitost k vyhodnocení roku

Z průzkumu Hospodářské komory České republiky vyplývá, že každá druhá firma v Česku dá zaměstnancům dárky. „Vánoční večírky jsou vhodnou příležitostí k ohodnocení zaměstnanců, ať už v podobě dárků, nebo různých bonusů. Dárky i soutěže jsou samozřejmě určeny pouze pro zaměstnance, kteří na večírek dorazí. Zároveň na večírcích zpravidla dochází k hodnocení celého roku, odměňování obchodníků a úspěšných zaměstnanců,“ připomíná Marcela Vyskoková.