Podle dat českého statistického úřadu využívalo v loňském roce kratší pracovní úvazek 316 tisíc zaměstnanců. Z tohoto čísla je téměř 225 tisíc žen, což je 71 procent. Firmy však vycházejí zaměstnaným matkám vstříc nejen formou zkrácených úvazků, ale i podnikovými školkami a možností pracovat z domova – tzv. home office.

Výhodou zkrácených úvazků je to, že firma nepřichází o know-how zkušených zaměstnanců

„Nejvíce využijí částečné úvazky zaměstnankyně s menšími dětmi. Zároveň nabízíme tuto možnost kolegům a kolegyním, kteří ze zdravotních důvodů nemohou pracovat na plný úvazek,“ říká Lenka Svobodová, která má na starosti personální politiku v české společnosti Jablotron.

Vstřícnost zvyšuje loajalitu

Výhodou uvedeného přístupu je to, že firma nepřichází o know-how zkušených zaměstnanců a zároveň může přijímat kvalifikované pracovníky, kteří nechtějí nebo nemohou pracovat na plný úvazek. „Pro zaměstnance je výhodou, že si udrží odbornou úroveň nebo se vrací do pracovního procesu dříve a zachová si pružnost pro plnění rodinných povinností. Zaměstnanci si tyto výhody uvědomují, což zvyšuje jejich loajalitu k naší společnosti,“ dodává Svobodová. Podle ČSÚ nejvíce zkrácených úvazků (10,9 %) využívají ženy pracující ve školství, velkoobchodu a maloobchodu. Za nimi následují pracovnice z oblasti zdravotní a sociální péče (9,4 %) či zpracovatelského průmyslu (7,2 %).

Práce z domova

V západní Evropě využívá režimu home office celá třetina firem, v Čechách se práce z domova týká zhruba patnácti procent zaměstnanců. Proč jsme na tom hůře? Důvodů může být více – obavami ze ztráty kontroly nad zaměstnancem počínaje, nedostatkem potřebného technologického a softwarového vybavení a nebezpečím ztráty dat konče. Proto tento pracovní systém nabízejí zpravidla spíše nadnárodní firmy z velkých měst jako zaměstnanecký benefit manažerům ve vyšších pozicích.

Jde to i v menších firmách

Jak ale ukazuje praxe, i střední regionální firmy jsou schopny home office nabídnout. „Práci z domova umožňujeme našim zaměstnankyním matkám z obchodního oddělení. Firma jim poskytne notebook a telefon. Prostřednictvím svěřené části databáze odběratelů pak kontaktují zákazníky s novými nabídkami a rovnou přijímají objednávky. Jejich osobní účast na interních poradách, kde probíhají prezentace nových výrobků a řeší se plánování promo akcí, je nutná přibližně jedenkrát do měsíce. Informovanost a sepjetí s firmou a jejími produkty je tak daleko větší,“ říká Jaromír Steinhauser z české rodinné firmy Steinex, která vyrábí masné výrobky.

Suplování státních školek

Některé obory však nemohou zkrácené úvazky nebo práci z domova přes sebelepší vůli zaměstnancům poskytnout. I zde, jak praxe ukazuje, dokážou firmy, mají-li o zaměstnance zájem, najít řešení. Trend firemních školek nabývá za poslední roky na síle i díky změně legislativy. Jen letos v září se nedostalo čtyřicet tisíc dětí do mateřské školy a umístit dítě do soukromé školky přesahuje pro mnoho rodičů rámec jejich finančních možností.

To, že firemní školky nemusí být jen doménou nadnárodních korporací sídlících ve velkých městech, dokazuje výrobní firma v moravských Brumovicích. „Zřízení firemní školky bylo řešením, jak si udržet kvalifikované zaměstnance a vyjít vstříc ženám matkám. Firemní školka kopíruje pracovní dobu jednotlivých směn, je otevřena i v období prázdnin a někdy i o víkendech. Rodiče přispívají pouze na stravování, které je ze značné části zajišťováno z nedaleké biofarmy, firma pak hradí provoz a programovou náplň péče o děti,“ vypočítává Alena Jindráková ze společnosti Blanář nábytek.