"Rozjíždíme novou směnu. Vyrábíme méně nových lokomotiv a více jich opravujeme. Nahrazujeme tím obrat. Místo jedné nové nebo modernizované lokomotivy, jich musíme opravit pět až osm," uvedl Plhák.

Embargo a pád rublu je připravily o zakázky

Společnost loni vykázala obrat přes dvě miliardy korun, výrazně se však propadly tržby pro státy bývalého Sovětského svazu, zhruba z 1,2 miliardy na 500.000 korun. Firma se proto postupně víc zaměřuje na západ i na tuzemské zákazníky. "Po první krizi jsme se orientovali na východ, který má velký potenciál, ale politickou situací a pádem rublu se poměry změnily. Tyto trhy nahrazujeme Finskem, Švédském nebo Itálií," řekl Plhák.

Více než stopadesátiletá tradice

Dílny pro parní lokomotivy vznikly v Třebové v roce 1849. V roce 1866 se začaly orientovat na opravy dieselových lokomotiv, od roku 1988 na elektrické lokomotivy. V roce 1999 se českotřebovský závod stál součástí holdingu CZ Loko a v roce 2003 zahájil etapu výroby lokomotiv.